ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Εδώ Πολυτεχνείο (;)
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Περί ασύλου 1/11/1995

«Για την κατοχύρωση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης επιστημονικής αναζήτησης και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών αναγνωρίζεται το πανεπιστημιακό άσυλο.» (άρθρο2, νόμος 1268/82)

Τον νόμο αυτόν θέσπισε το κράτος θέλοντας να προστατεύσει και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη και τη διάδοση ιδεών και απόψεων από οποιονδήποτε και για κάθε σκοπό. Ίσως ακόμα και για την κατάλυση του ίδιου του κράτους. Μερικοί όμως φροντίζουν να εκμεταλλεύονται καταστάσεις και γεγονότα και κατορθώνουν να δίνουν τις δικές τους ερμηνείες για την ισχύ του συγκεκριμένου νόμου. Κάποιοι από αυτούς ίσως είναι και όσοι είχαν κλειστεί στο Πολυτεχνείο την Παρασκευή το βράδυ.

Το ερώτημα που τίθεται είναι αν όσοι είχαν εισέλθει στο χώρο του Πολυτεχνείου στις 17/11 είχαν ως σκοπό τους την ακαδημαϊκή ελευθερία, την επιστημονική αναζήτηση ή την διακίνηση ιδεών. Το γεγονός ότι όλοι αυτοί οι επίδοξοι καταληψίες πιθανόν να έχουν αποτελέσει στόχο της κοινωνίας, να είναι θύματα του κοινωνικού κατεστημένου, να έχουν γνωρίσει την αδικία και την απόρριψη από τους άλλους στο πετσί τους όσο λίγοι, το αναγνωρίζω και το δέχομαι. Η αναγνώριση αυτή δεν είναι υποκριτική ούτε έχει ως σκοπό να κερδίσει τη συμπάθεια κάποιων. Κανένα συναίσθημα συμπόνοιας ή φιλανθρωπίας δεν νομίζω ότι αρμόζει σε τέτοιες περιστάσεις. Κάτι τέτοιο θα συνεπαγόταν μια υπεροπτική και αριστοκρατική στάση. Δεν δέχομαι όμως ότι η βίαιη έκφραση της αντίθεσής τους ενάντια στο κράτος και στους μηχανισμούς του που τους έχουν αδικήσει μπορεί να στεγασθεί και να πραγματωθεί μέσα στο χώρο του Πολυτεχνείου, ή σε οποιονδήποτε άλλο πανεπιστημιακό χώρο.

Οι άνθρωποι αυτοί έχουν ως μοναδικό τους στόχο τη βίαιη και ανοιχτή σύγκρουση με το κράτος. Δεν γνωρίζω πόσο συνειδητοποιημένοι είναι στις πράξεις τους και ποιες τακτικές ακολουθούν. Γνωρίζω όμως ότι οι μέθοδοι που ακολουθούν δεν είναι ούτε καθαρές, ούτε έντιμες. Δεν μπορεί να θεωρηθεί κοινωνικός αγώνας η ρίψη μολότοφ κατά τη διάρκεια κινητοποιήσεων και διαδηλώσεων κάποιας άλλης μερίδας της κοινωνίας. Δεν μπορεί να θεωρηθεί πάλη ενάντια στο κράτος η προβοκατόρικη και άνανδρη τακτική του hit and run, ούτε το κρυφτούλι μέσα στις πορείες. Δεν έχουν το δικαίωμα να εκμεταλλεύονται, να καπηλεύονται και να ασελγούν σε έναν χώρο όπως αυτός του Πολυτεχνείου. Αν έχουν τα κότσια και τη διάθεση να χτυπήσουν το κράτος, ας κάνουν οι ίδιοι πορείες και διαδηλώσεις και ας εκφράσουν εκει την αντίδρασή τους. Ας βγουν ανοιχτά να χτυπήσουν τους μπάτσους, χωρίς να χρησιμοποιούν ως ορμητήριό τους οποιονδήποτε χώρο ασύλου. Όλα αυτά όμως δεν γίνονται, γιατί οι ενέργειές τους δεν είναι ούτε αποτελέσματα μιας ιδεολογίας, ούτε έκφραση μιας γενικότερης στάσης ζωής. Δεν θεωρώ ότι ο τσαμπουκάς, το νταηλίκι και η υποταγή σε οποιονδήποτε ισχυρότερο αποτελούν στάση ζωής και τρόπο επίλυσης των κοινωνικών προβλημάτων. Θεωρώ ακόμα πιθανό τα άτομα αυτά να χρησιμοποιούνται από κάποιους άλλους για συγκεκριμένους λόγους και για συγκεκριμένες σκοπιμότητες.

Μου προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι πολλοί προσπαθούν να προσδώσουν κάποιες ιδεολογίες και κάποιες θεωρητικές απόψεις στις ομάδες αυτές. Τα άτομα αυτά έχουν τόση ιδεολογική βάση, όση έχουν οι χούλιγκανς της κάθε θύρας. Τα άτομα αυτά δεν έχουν γνώση ούτε της αναρχικής ιδεολογίας, ούτε της αναρχικής πρακτικής. Τα άτομα αυτά θα αποδέχονταν ευχαρίστως μια θέση μέσα σε κάποιον κρατικό μηχανισμό, με την προϋπόθεση ότι θα τους απέφερε οικονομικά και άλλα οφέλη. Τα άτομα αυτά θα συμβιβάζονταν με το κράτος, αν οι συγκυρίες ήταν διαφορετικές. Ένας αναρχικός δεν θα το έκανε ποτέ...

Η αποδοχή της λογικής ότι όλοι αυτοί έχουν το δικαίωμα να μπαίνουν στο χώρο του Πολυτεχνείου, να κάνουν τις συνελεύσεις τους, να αποφασίζουν τους τρόπους δράσης τους και στη συνέχεια να βγαίνουν με τα μπουκάλια και τις πέτρες για να καταστρέψουν ό,τι βρουν μπροστά τους είναι αρκετά επικίνδυνη. Το γεγονός ότι αντιδρούν στην κοινωνία επειδή έχουν αδικηθεί από αυτή ή επειδή έχουν κάποια άλλα προβλήματα (ανεργία, απουσία οικογενειακού περιβάλλοντος, απουσία κρατικής μέριμνας, έλλειψη εκπαίδευσης) δεν μπορεί να δικαιολογήσει την κάλυψη των βίαιων ενεργειών τους. Μπορεί μόνο να αιτιολογήσει το φαινόμενο. Υπάρχουν και άλλες προβληματικές κοινωνικές ομάδες, όπως για παράδειγμα οι δολοφόνοι, οι ληστές, οι βιαστές, οι ρατσιστές ή οι φασίστες. Κανείς από αυτούς δεν είναι προϊόν κάποιας βιολογικής ιδιαιτερότητας, αλλά προίόν της ίδιας της κοινωνίας. Δεν μπορούμε όμως να αποδεχτούμε ότι όλοι οι παραπάνω έχουν το δικαίωμα να βρουν κάποιο χώρο όπου θα μπορέσουν να οργανωθούν, να συσπειρωθούν και να οργανώσουν τη δράση τους.

Η υιοθέτηση χαρακτηρισμών όπως αυτός του ‘κοινωνικού αγωνιστή’ για καθέναν που παραβαίνει τους νόμους και που ευκαιριακά χτυπά το κράτος, ή αυτός του ‘φασίστα’ για όποιον είναι αντίθετος με αυτές της ενέργειες δεν με βρίσκει σύμφωνο. Αντίθετο με βρίσκει και η λογική του ‘ή θα είσαι με τον έναν ή θα είσαι με τον άλλον’. Δεν ξέρω κατά πόσο θα ισχύσει αυτός ο κανόνας και στην περίπτωσή μου. Η τακτική αυτή έχει σκοπό να μην επιτρέψει την ελεύθερη έκφραση του καθενός. Όταν θα πρέπει να ανήκεις σε κάποιο στρατόπεδο, θα είναι πιο εύκολο για κάποιους να σε πολεμήσουν για τις απόψεις σου. Αυτό που έχει όμως σημασία είναι ότι το άσυλο δεν είναι υπόθεση κάποιον περιθωριακών ατόμων, αλλά των φοιτητών και όλων όσων πιστεύουν στην ελεύθερη έκφραση και διακίνηση των ιδεών. Όταν διαπιστώνουμε ότι κάτι από τα παραπάνω καταπατείται, μπορούμε και πρέπει να καταφεύγουμε στο πανεπιστημιακό άσυλο. Όταν διαπιστώνουμε ότι το άσυλο υπάρχει κίνδυνος να αρθεί ή να παρερμηνευθεί έχουμε υποχρέωση, εμείς πρώτοι, να σπεύδουμε να το προστατεύσουμε και όχι να κρυβόμαστε πίσω από τη λογική της ανάθεσης των ευθυνών σε άλλους και της διακριτικής, αλλά ταυτόχρονα προκλητικής, αποχής από τις αποφάσεις της πλειοψηφίας.

Τάσος Τάσκαρης
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Άλλα άρθρα του

Σχολιασμός Άρθρου
( πατήστε εδώ για καταχώρηση σχολίου )

 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Σπίτι
Εδώ Πολυτεχνείο (;)
Προηγούμενο Επόμενο
Αναζήτηση 'Αρθρων
Σχολιασμός Άρθρου
Περιοδικό
   Editorials
   Sex
   Αθλητισμός
   Ακαδημαϊκά
   Αποκρυφισμός
   Αυτοκίνητο 2001
   Βία
   Γλώσσα
   Δραστηριότητες
   Εδώ Πολυτεχνείο (;)
   Εθνικά Θέματα
   Εικόνες
   Εκπαίδευση
   ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
   Ενημερωτικά
   Επιστημ. φαντασία
   Έρευνα στο ΕΜΠ
   Ιστορίες
   Καθημερινότητα
   Κοινωνία
   Μ.Μ.Ε.
   Μόδα
   Παιδεία
   Ποιήματα
   Πολιτική
   Προσωπικά
   Σκέψεις
   Σκίτσα
   Τέλος εντύπου
   Τέχνες
   Τεχνολογία-Επιστήμες
   Φοιτ. Εκλογές `96
   Φοιτ. Εκλογές '95
   Χαβαλές
   Χαβαλές '96
   Χριστούγεννα '96
   Ψυχαγωγία
Μέλη
Ακαδημαϊκά
Επικοινωνία
Εκδρομές
Διασκέδαση
Σπίτι
Εδώ Πολυτεχνείο (;)
Προηγούμενο Επόμενο

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099