www.nygma.gr - ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ (Μόδα)

H σχέση μόδας-ερωτισμού μέσα στην Ιστορία 1/5/1996

Χθες με ένα φιλαράκι πίναμε καφέ σε γνωστό σημείο της σχολής που δεν θα ήθελα να αναφέρω, όπως και το όνομα του φίλου μου για ευνόητους λόγους. Το φιλαράκι που λέτε με το αρρενωπό του στυλ, μισοαξύριστος, ρουφά το τσιγάρο του με ύφος. Τα μάτια του σαν να σάλεψαν ελαφρά μόλις εκείνη μπήκε στη σάλα. Βλέμμα θανατηφόρο, βλέμμα που πηγάζει από αρχέγονα ένστικτα αγκαλιάζει όλα της τα μέλη, τα φανερά και μη. Η όλη διαδικασία του φλερτ είναι εν εξελίξει. Δίχως να γυρίσει μου λέει:

-Κοίτα αυτή με το μίνι. Πολύ παιδί.

Η σχέση της μόδας με το φλερτ και τη λίμπιντο είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ιστορική εξέλιξη αυτής της σχέσης. Σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα είναι και διδακτική για αυτούς που δεν κατανοούν τα ερωτικά καμώματα των ετερόφυλών τους ή ...των ομόφυλών τους.

Πολύ παλιότερα, λοιπόν, κατά το έτος 2.000.000 π.Χ. πιστεύουμε πως έχουμε τις πρώτες πληροφορίες για τον πρώτο άνθρωπο, τον κατά κόσμο Homo Ηabilis. Για αυτόν τον άνθρωπο δεν μπορούμε να πούμε πολλά, μάλλον ήταν κάτι μεταξύ πιθήκου και ανθρώπου αφού καλά καλά δεν περπατούσε στα δύο. Κατά το έτος 1.500.000 π.Χ. έχουμε την εμφάνιση του Homo Εrectus. Αυτό το πρώτο είδος ανθρώπου, ακατέργαστο ακόμη ίσως και από το θεό, δεν σκάμπαζε και πολύ από μόδα. Έβλεπε ο αρσενικός τη θηλυκιά από την κορυφή της φοινικιάς και σε χρόνο ρεκόρ για την τότε εποχή γινόταν ό,τι γινόταν. Δηλαδή η ιστορία ήταν μπαμ και κάτω. Ούτε μα, ούτε μου. Τότε η ενδυμασία αποσκοπούσε κυρίως στην προστασία από τα στοιχεία της φύσης, ενώ τα διάφορα οστέινα περιδέραια αποτελούσαν λάφυρα των άξιων κυνηγών. Βέβαια τα δωράκια δεν έλειπαν από τις κυρίες για καλόπιασμα. Αυτή είναι και η πρώτη εισαγωγή του ερωτικού στοιχείου στην ένδυση. Τα ίδια συνεχίστηκαν και μετά το έτος 500.000 π.Χ. όπου τοποθετείται ο άνθρωπος του Νεάντερταλ ο οποίος έφτιαχνε πιο κατεργασμένα ενδύματα καθώς ζούσε σε οργανωμένες κοινωνίες.

Με το πέρασμα του χρόνου άλλαξαν οι κλιματολογικές συνθήκες και περί το έτος 40.000 π.Χ. άλλαξε και ο άνθρωπος και έκανε την εμφάνισή του ο Homo Sapiens. Αυτού του είδους άνθρωποι είμαστε και εμείς για αυτό εδώ δώστε ιδιαίτερη προσοχή.

Προερχόμενος από τη φτωχή παράδοση των προκατόχων του ο Σοφός άνθρωπος βρήκε μόνο ελαφρώς κατεργασμένα δέρματα ζώων και πέτρινα και οστέινα κοσμήματα με κοινωνική και θρησκευτική σημασία. Για παράδειγμα ο αρχηγός της φυλής φόραγε ένα συγκεκριμένο κολιέ που δινόταν από αρχηγό σε αρχηγό. Το ίδιο συνέβαινε και με τους Ιερείς, οι οποίοι πρώτοι χρησιμοποιούν φτερά ως αξεσουάρ στην ένδυσή τους.

Σιγά σιγά ο άνθρωπος προόδευσε. Οι γυναίκες άρχισαν να αποτελούν σημαντικό ρόλο μέσα στις οργανωμένες κοινωνίες και άρχισαν να έχουν περισσότερες απαιτήσεις από τη ζωή. Άρχισαν να φλερτάρουν τους δυνατούς κάθε φυλής και νά τα αρώματα από τα λουλούδια και νά τα μακιγιάζ και νά τα κομμωτήρια. Άρχισαν να φτιάχνουν αραχνοΰφαντα φορέματα με χρυσές ρίγες. Επίσης άπειρου κάλους κοσμήματα χρυσά και άλλων υλικών σώζονται από εκείνη την εποχή (Αρχ.Μουσ.Αθηνών). Από τη μεριά τους οι άνδρες δεν έμειναν κούτσουρα απελέκητα. Όλη μέρα δουλειά και γυμναστική για να φτιάξουν τέλειες κορμάρες και νά οι πόλεμοι για να επικρατήσουν οι καλύτεροι. Βέβαια η ανδρική μόδα εξελίχθηκε σε άκρως πολεμική με τις πανοπλίες, τις περικεφαλαίες, τις περικνημίδες, τις ασπίδες. Η επικράτηση του αισθησιασμού και της επιζήτησης του ωραίου ήταν ολοκληρωτική.

Αυτά τα χαρακτηριστικά είχε η μόδα μέχρι τον 3ο αιώνα μ.Χ. Από εκείνο τον αιώνα, όμως, άρχισε μια μικρή κάμψη. Η επιστήμη και τα αγαθά του νου περιόρισαν κάπως την παντοκρατορία που είχε ο ερωτισμός στη μόδα και, θέλετε λίγο οι πόλεμοι που εξαχρείωσαν τα αισθήματα, λίγο η εμφάνιση του χριστιανισμού που ισορρόπησε τα ήθη, η μόδα περιορίστηκε σε απλούς χιτώνες και λιτά κοσμήματα. Βεβαίως οι πλούσιοι κάθε εποχής πάντα κάνουν αυτό που θέλουν και διατήρησαν τα χρυσοστόλιστα ενδύματα.

Στην εποχή του Βυζαντίου κυριαρχούσε η μόδα που ήθελε τα ρούχα μακριά για να διώχνουν τους πειρασμούς. Από εδώ προέρχεται και η μόδα των κληρικών. Για το ότι το χρώμα των ιερών Αμφίων είναι μαύρο αδυνατώ να πω ποιος είναι ο λόγος, πάντως δίνει την εικόνα που θα είχε η ζωή δίχως τον έρωτα. Εδώ όμως εμφανίζεται σιγά σιγά το καπέλο ως αξεσουάρ της ένδυσης ανδρών και γυναικών. Προφανώς αυτός ο σεμνοτυφισμός ανάγκαζε τους απανταχού ερωτευμένους στην απόκρυψη της ταυτότητάς τους από το φθονερό ηθικό κοινωνικό σύνολο.

Στην Ευρώπη που σιγά σιγά παίρνει ενεργό μέρος στην ιστορία η μόδα βρίσκεται ακόμα σε εποχές προϊστορικές. Τα όπλα που αποτελούν τα ανδρικά ενδυματολογικά στοιχεία του μεσαίωνα μπορείτε ακόμα και σήμερα να τα προμηθευτείτε από τα κατά τόπους sex-shops. Μαστίγια, γκλοπς, αλυσίδες κλπ. Η καινοτομία της εποχής, όμως, φαίνεται στη γυναικεία μόδα όπου για πρώτη φορά έχουμε την εμφάνιση της ζώνης αγνότητας. Αυτή η ζώνη είναι ένα μεταλλικό κατά κάποιο τρόπο εσώρουχο που δεν επιτρέπει στις γυναίκες να κάνουν έρωτα. Μιλάμε για μεγάλη πείνα αδέρφια...!

Έτσι οι γυναίκες με το πέρας του μεσαίωνα ρίχτηκαν με τα μούτρα στον έρωτα και την αποπλάνηση των ανδρών. Η μόδα, όπως ήταν λογικό, πήρε νέα αλματώδη ώθηση. Γνωστά τα φορέματα της εποχής του Λουδοβίκου, όπου κάνουν την εμφάνισή τους και τα πλέον αισθησιακά εσώρουχα, οι ζαρτιέρες, τα κομπινεζόν, τα μεσοφόρια και τα καλσόν. Να μην αναφέρουμε δε τα νέα αρώματα που εμπλουτίστηκαν με νέα συστατικά από τις αποικίες. Η γαλλική μόδα εκεί οφείλει την μεγάλη σημερινή της καταξίωση. Δεχόμενοι έναν τέτοιο ερωτικό καταιγισμό οι άνδρες δεν θα μπορούσαν να φορούν ακόμα τα μακριά μεσαιωνικά ενδύματα και εμφανίζεται για πρώτη φορά το παντελόνι. Το παντελόνι εξαπλώθηκε σε όλον τον κόσμο από την Ευρώπη. Βέβαια μερικοί επέμειναν κάμποσο στις παραδοσιακές φουστανέλες, οι οποίες έχουν πολλά πλεονεκτήματα. Άντε να σε πιάσει κανένας Τούρκος να το κάνεις σε καμιά ραχούλα, όσο να βάλεις τα παντελόνια σε κλαίνε ραχούλες και βρυσούλες.

Και επειδή σιγά σιγά είδαν μερικοί ότι ο ερωτισμός μπορεί να χαρίσει περιουσίες μέσω της μόδας, δημιούργησαν οίκους όπως οι Channel, Christian Dior, Artisti Italiani κ.ά. Δημιούργησαν περιοδικά όπως τα Vogue, Votre Beaute, Playboy για να λανσάρουν εκτός από τη μόδα και τον ερωτισμό. Έτσι φτάσαμε να ερωτευόμαστε τα όμορφα στηθάκια που καλύπτονται από μπλουζάκι LeviUs, τα πανέμορφα μάτια που κρύβονται πίσω από γυαλί Rayban και ακόμα ακόμα να κάνουμε έρωτα με προφυλακτικά Stop.

Δεν πρέπει όμως να παραγνωρίζουμε την συμβολή της σύγχρονης μόδας στην επιστήμη αφού προσφέρει πολλές μορφές εξελιγμένων ανθρώπων και εξωγήινων με πράσινα, κόκκινα, ροζ μαλλιά, ρούχα κοντά, μακριά, ημικοντά, ημιμακριά. Επίσης προσφέρει νέα αντίληψη στο φλερτ και την ερωτική πράξη με σκουλαρίκια στη ρόγα, στην κλειτορίδα, στο πέος. Καλό είναι κανείς να τα δοκιμάζει όλα. Διαλέγεις και παίρνεις.

Πάντως μεταξύ μας εγώ πολύ γουστάρω την μπαμ και κάτω ιστορία, ούτε μα ούτε μου...

Φώτης Κλεισιάρης

Το άρθρο αυτό βρίσκεται δημοσιευμένο στην Πύλη www.nygma.gr
στη διεύθυνση http://www.nygma.gr/mag/articles/Article.asp?ar_id=138&ac_id=29