www.nygma.gr - ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ (Σκέψεις)

Ο Νόμος Πλαίσιο να μην κατατεθεί 4/7/2006

«Ο Νόμος Πλαίσιο να μην κατατεθεί, Δωρεάν Σπουδές για κάθε Φοιτητή»

Αυτό το σύνθημα σε πανό – και άλλα παρόμοια – αποτελούν τον προπομπό των αιτημάτων του «Πανεπιστημιακού Κόσμου», ενάντια στο προσχέδιο του Νόμου για την «Δομή και Λειτουργία των ΑΕΙ», το οποίο κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας με «κλήση σε διάλογο χωρίς περιορισμό», κατά δήλωση της Υπουργού κας Γιαννάκου.

Η Μαριέτα, δεν είναι ό,τι πιο θελκτικό στον εμβριθή από αντι-πρότυπα, χώρο της πολιτικής. Δεν είναι δα μακριά η στήριξη που παρείχε πχ στον Αρχιεπίσκο Χριστόδουλο Παρασκευαΐδη κατά την εκκλησιαστική κρίση όταν συμπαραστεκόμενη υπέρ του δοκιμαζόμενου από Ειρηναίους, Βαρθολομαίους, Γιοσάκηδες και Σια, Πάπα της εγχώριας Ορθοδοξίας δήλωνε «Δεν θέτουμε θέμα παραίτησης του Αρχιεπισκόπου σε καμία περίπτωση. H Εκκλησία έχει τη δυνατότητα να κάνει την αυτοκάθαρσή της, πολύ περισσότερο που βλέπω ότι η Ιερά Σύνοδος και η Σύνοδος της Ιεραρχίας στηρίζουν τον Χριστόδουλο» (ΤΑ ΝΕΑ, 25/02/2005, Σελ.: N11), όταν διέτασε έρευνα για το αν διαβάσθηκε στα σχολεία το μήνυμά της, εν όψει της νέας σχολικής χρονιάς (ΤΑ ΝΕΑ, 18/09/2004, Σελ.: N23), όταν αποφάσιζε να μειώσει τον μισθό των καθηγητών στα Ολοήμερα Σχολεία και φυσικά, στο μέγα σκάνδαλο των παράτυπων μεταγραφών φοιτητών που είχε ξεσπάσει το 2004, όταν δήλωνε ότι «δεν θα αντέξει η Βουλή τις αποκαλύψεις για τις μετεγγραφές», εννοώντας ασφαλώς τις απίστευτες μεθοδεύσεις που έχουν λάβει χώρα υπέρ συγγενών, γνωστών και φίλων πολιτικών, προκειμένου τα παιδιά τους να μεταγραφούν σε Πανεπιστήμια του τόπου κατοικία τους. Μια δήλωση που την έκανε «γυριστή», αφού ποτέ δεν προχώρησε σε αποκαλύψεις και μάλιστα, μια μέρα αργότερα (στον ραδιοφωνικό σταθμό Άλφα) ισχυριζόταν ότι τα στοιχεία της προέρχονται από πληροφορίες (!) και συνεπώς «το θέμα δεν είναι να δώσουμε τα ονόματα».

Αυτή είναι η κυρία υπουργός. Μάλλον αντιπαθής στην όψη, μάλλον ξεροκέφαλη, γυριστρούλα, συντηρητική – δεν θέλει πολλά ακόμη για να μην είναι αρεστή. Πόσο μάλλον σε έναν εκρηκτικό τομέα, όπως αυτός της Παιδείας, οπού ο συνειρμός της εμφάνισης της με την δασκάλα της Ιστορίας ή της Έκθεσης, που στην έχει στημένη να σε πιάσει αδιάβαστο για να σε καρφώσει σε βαθμολογία και γονείς, μάλλον πρέπει να έρχεται αυθόρμητα στα παιδιά της – κάθε βαθμίδας – εκπαίδευσης.

Άρα έχουμε το πρώτο: όχι στην πολιτική – την όποια – της κακομούτσουνης. Ενστικτώδης αντίθεση. Και το δεύτερο: όχι στην παλιατζούρα την συντηρητική που καλύπτει τους χλαπάτσες τους παπάδες και τους ρουφιάνους τους πολιτικάντηδες, με τους οποίους προφανώς ταυτίζεται. Αντίθεση με στοιχεία.

Όντας 18, 19 ή 25, φοιτητής, φρέσκος, νέος άνθρωπος, με όρεξη και χωρίς αντισώματα για την απίστευτη ιλαροτραγωδία της ελληνικής κοινωνίας, δικαιούσαι με την ορμή της ηλικίας σου - που δεν την χαλιναγωγούν ή την ορθολογίζουν αλλά αντιθέτως την εξάπτουν οι εικόνες που αντικρίζουν τα μάτια σου, κατά την εγγραφή στην Σχολή σου, την πρώτη σου παράδοση (συχνά και τελευταία), την πρώτη ή την εικοστή πρώτη εξεταστική σου, την βαθμολόγηση σου, την αντιμετώπιση σου από τον ημίθεο καθηγητάκο σου, την περιήγηση σου σε μια φοιτητική εστία, μια πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη, την επαφή σου με την Γραμματεία – να ξεσπάς κατά δικαίων και αδίκων απέναντι σε ένα Κράτος – φάντασμα που δεν σε εκπαιδεύει, δεν ενδιαφέρεται για την αδικία και την ταλαιπωρία που βιώνεις και που αν θες να αντιδράσεις κατεβαίνοντας βρε αδελφέ σε μια πορεία, (φτάνει να) σε ξυλοφορτώνει, σε κρατάει σε κάποιο Αστυνομικό τμήμα, πνίγει τις αγωνίες σου σε κάποιο δακρυγόνο. Είσαι μετά από όλα αυτά πεπεισμένος: ό,τι και να μου λένε που δεν ξέρουν και τι λένε, είμαι ΚΑΤΑ.

Αν είσαι επιμελής, ίσως κάτσεις σπίτι, ίσως απέχεις - ίσως συμμετέχεις και νοερά, μαζοχιστικά θα χαίρεσαι που το παλούκι σου για τις λίγες μέρες που κρατάει μια κατάληψη, για τις λίγες ώρες που κρατάει μια πορεία, το έχουν ΑΥΤΟΙ. Χάνεις την εξεταστική σου, τον χρόνο σου. Ε, και; Οι σύντροφοι/συναγωνιστές καθηγητάδες θα μας αναγνωρίσουν τον χαμένο μας/τους χρόνο, με μια επιείκεια παραπάνω τον Σεπτέμβρη. Καλή ιδέα. Λίγες διακοπές παραπάνω το καλοκαίρι, πιο εύκολα τον Σεπτέμβρη. Τους κέρδισες.

Αν είσαι αμελής, αδιάφορος, ανίκανος, έχεις κατά σύμπτωση τις ίδιες ακριβώς επιλογές. Ίσως κάτσεις σπίτι, ίσως απέχεις και νοερά θα χαίρεσαι που το παλούκι σου το έχουν τώρα ΑΥΤΟΙ. Ίσως και να συμμετάσχεις όμως, γιατί ξέρεις, αυτό που σου ‘δωσαν για ανώτατη εκπαίδευση είναι η ανώτατη αποχαύνωση. Κι αν θες να τους εκδικηθείς θα πας στην πορεία. Τους έχεις, είναι όλοι οι άλλοι εκτός από τους «δικούς σου». Οι μπάτσοι, οι καπιταλιστές, η εξουσία, μια θολούρα. Είσαι ΚΑΤΑ.

Γιατί είσαι ΚΑΤΑ; Για χίλιους λόγους. Ένας ατέλειωτος κατάλογος. Άπειρα παραδείγματα φαυλότητας έρχονται στο μυαλό. Και εάν χρειαστούν επιχειρήματα, δεν είναι να πολυσκάς, η ΚΝΕ, η ΔΑΠ, η ΠΑΣΠ μέχρι κι ο φούφουτος, θα στα δώσουν στο χέρι σε ένα κοντάρι, στο στόμα από μια ντουντούκα. Μόνο που θα είναι λίγο διαφορετικά απ’ αυτά που φαντάστηκες Αυτοί που ΠΟΤΕ μέχρι σήμερα δεν κατάφεραν να συνεννοηθούν στο δημοκρατικό ελάχιστο, τα αποτελέσματα των φοιτητικών εκλογών, αυτοί που στο μόνο που εκπαιδεύονται είναι στην πολιτική τους ματαιοδοξία και το πολιτικό λαμπρό τους μέλλον, αυτοί που γλύφουν και γλύφονται από τις κομματικές ηγεσίες. Πόσοι πρωτοετείς φοιτητές ψηφίζουν και πόσοι, ας πούμε, τεταρτοετείς; Απλή σιχαμάρα, λέγεται η διαφορά.

Όμως το άρθρο αυτό δεν έχει να λέει για τα τεκταινόμενα στις Σχολές. Είναι (σχεδόν) αστήρικτα τα όσα προαναφέρθηκαν. Τόσο καταιγιστική είναι η πραγματικότητα που θέλει ένα βιβλίο να χωρέσει ικανή επιχειρηματολογία. Το άρθρο αυτό έχει κάτι να πει για τα τελευταία γεγονότα στην Παιδεία. Το έχετε διαβάσει το περιβόητο προσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, το «Νόμο – Πλαίσιο»; Τι σατανικό φέρνει μαζικές καταλήψεις (σε 420 από τα 448 τμήματα ανωτάτων Σχολών) πανελλαδικά; Πορείες κι επεισόδια;

Το σχέδιο δεν καταργεί ούτε περιορίζει το άσυλο. Το άσυλο αίρεται εξαιρετικά με απόφαση του Πρυτανικού Συμβουλίου ή της Διοικούσας Επιτροπής και μόνο με παρουσία εισαγγελέα. Ό,τι σχεδόν ίσχυε μέχρι σήμερα και ακόμη «καλύτερα»: απαιτείται παρουσία εκπροσώπου της δικαστικής αρχής. Τα ΑΕΙ υποχρεούνται να καταρτίζουν Κανονισμό Λειτουργίας. που να ορίζει μεταξύ άλλων και τα της φύλαξης του ιδρύματος και της περιουσίας του με τον προσφορότερο τρόπο. Θεσπίζεται Συνήγορος ΑΕΙ (κατά τον Συνήγορο του Πολίτη) για τον μεγαλύτερο έλεγχο και την καλύτερη λειτουργία τους. Επίσης θεσπίζεται Σύμβουλος Σπουδών για την υποστήριξη των φοιτητών. Προτείνονται ανταποδοτικές υποτροφίες με παράλληλη εθελοντική εργασία στην Σχολή και άτοκα εκπαιδευτικά δάνεια σε άπορους φοιτητές. Τα συγγράμματα παραμένουν δωρεάν. Σε περίπτωση υπεράριθμων φοιτητών (άνω των 80) ανά μάθημα χωρίζονται υποχρεωτικά σε κλιμάκια των 80. Δεν θα αναφερθώ στα θέματα διοικητικής διάρθρωσης των ΑΕΙ και τα θέματα προσωπικού που «θίγει» το σχέδιο, τα οποία είναι σε σωστή κατεύθυνση.

Το πιο σημαντικό, όμως, είναι ότι ορίζεται ως ανώτατη διάρκεια φοίτησης ο αριθμός των εξαμήνων που απαιτούνται προσαυξημένος κατά 50%. (πχ στην 4ετία, ανώτατο όριο η 6ετία). Επιπλέον, δεν επιτρέπεται η εξέταση μαθημάτων ανώτερων εξαμήνων «αν οι φοιτητές δεν έχουν εξεταστεί επιτυχώς σε υποχρεωτικά μαθήματα κατωτέρων εξαμήνων, η γνώση των οποίων σύμφωνα με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος μετά από εισήγηση των οικείων Τομέων είναι επιστημονικά απαραίτητη για την παρακολούθηση και επιτυχή εξέταση υποχρεωτικών μαθημάτων ανωτέρων εξαμήνων».

Για όσους είναι φοιτητές κατά την έναρξη λειτουργίας του νόμου, τους δίνεται η δυνατότητα να περατώσουν την φοίτηση τους σε πέντε επιπλέον έτη από όσα έχουν ήδη διανύσει! Τέλος, δίνεται η δυνατότητα διακοπής των σπουδών για όσο χρόνο κάποιος επιθυμεί, χωρίς φυσικά ο χρόνος αυτός να προσμετράται στον χρόνο σπουδών. Όσοι δεν περατώνουν τις σπουδές τους εμπρόθεσμα, διαγράφονται.

Οι προτάσεις του σχεδίου κατά την ταπεινή μου άποψη είναι όχι μόνο σωστές αλλά και μετριοπαθείς! Με πάσα ειλικρίνεια και ακόμη και εάν επιστράτευα όλο το απόθεμα αντικυβερνητικής και αντι-Μαριετικής μου μανίας, δεν βρίσκω κάτι που θα έπρεπε να αφαιρέσω. Αντιθέτως, επειδή ξέρω πολύ καλά πως χρησιμοποιείται το Άσυλο στα Πανεπιστήμια, θα επέμενα να υπάρχει πρόβλεψη στα Πανεπιστήμια να μπορούν να εισέρχονται μόνο οι εκπαιδευτές, οι εκπαιδευόμενοι, το διοικητικό προσωπικό και όσοι έχουν σχετική άδεια «επισκέπτη», όπως δηλαδή συμβαίνει ΠΑΝΤΟΥ στον πολιτισμένο κόσμο. Όποιος διαφωνεί, να κάνει μια βόλτα στην Πανεπιστημιούπολη ή την Πολυτεχνούπολη Αθήνας (όπου έχω άποψη) μετά τις 10 το βράδυ. Να έρθει στη Νομική ή στο Πολυτεχνείο μετά από πορεία αντιφρονούντων – αντεξουσιαστών στην Αθήνα, ή απλά μετά από μερικά γκαζάκια ή μολότωφ. Επίσης καλό θα ήταν να υπάρχει υπηρεσία ασφαλείας των Πανεπιστημιακών χώρων. Αποτελούν αυτά τα μέτρα παραβίαση του ασύλου; Καλύπτονται από το άσυλο όσοι βρίσκουν καταφύγιο ανομίας στις Σχολές, έμποροι όπλων, ναρκωτικών, βιαστές, βάνδαλοι γιατί αν δεν απατώμαι το Πανεπιστημιακό άσυλο αναγνωρίζεται παλαιόθεν δια νόμου για «την κατοχύρωση της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης επιστημονικής αναζήτησης και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών» (αρ.2 παρ. 4 Ν. 1268/1982).

Επίσης, πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος να εξαλειφθούν οι συναλλαγές κάθε είδους μεταξύ καθηγητών και «πονηρών» φοιτητών. Το νέο σχέδιο-νόμου προβλέπει ΟΛΟΙ οι φοιτητές και όχι οι εκπρόσωποι τους να ψηφίζουν για τα Πρυτανικά Συμβούλια, όπου εκπροσωπούνται και οι φοιτητές και τα οποία αποφασίζουν για διοικητικά θέματα των Σχολών, μεταξύ των οποίων φυσικά και η διαχείριση των πόρων... Τελείως ενδεικτικό, το παράδειγμα ενός αιώνιου φοιτητή, «συνδικαλιστή» της ΔΑΠ ο οποίος από το 1996 συμμετέχει ανελλιπώς στο πρυτανικό συμβούλιο του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του πρυτανικού συμβουλίου είναι και η ανάθεση των συνεδρίων του Πανεπιστημίου. Τυχαίο ή όχι, ο εν λόγω μαζί με άλλο συνδικαλιστικό στέλεχος της ΔΑΠ έχουν συστήσει από κοινού εταιρεία διοργάνωσης συνεδρίων (ΤΑ ΝΕΑ, 19/11/2005, Σελ.: N19)

Στην ίδια όμως εφημερίδα, από την οποία σκοπίμως μόνο παραθέτω σχετικές πληροφορίες, αφού θεωρητικά ως αντιπολιτευόμενη μπορεί να έχει μια πιο διεισδυτική άποψη επί των θεμάτων, δημοσιεύεται το τσιτάτο (ΤΑ ΝΕΑ, 15/06/2006, Σελ.: N15):

«Κανένας φοιτητής δεν θα διαγραφεί - Ποτέ το νομοσχέδιο να μην κατατεθεί» (γράφουν η Έλσα και η Ξενιώ, φοιτήτριες στη Σχολή Χημικών Μηχανικών, στο πανό με το οποίο θα κατέβουν στην πορεία).

Εντούτοις, σε άλλη παλαιότερη δημοσίευση της εφημερίδας αναφέρεται σε άρθρο με τίτλο «Aνίερες συμμαχίες μεταξύ καθηγητών και φοιτητικών παρατάξεων - Eμπλοκή κομμάτων και πολιτικών»:

Μία επιστολή σοκ που έστειλε τον Ιούνιο στέλεχος της ΔΑΠ στην υπουργό Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου και αφορά τις διαδικασίες που προηγήθηκαν της εκλογής προέδρου στο TEI Χαλκίδας, αποκαλύπτει την εμπλοκή κομμάτων και πολιτικών, αλλά και τις υπόγειες συναλλαγές μεταξύ καθηγητών και φοιτητικών παρατάξεων σε εκλογές πρυτάνεων και προέδρων Τμημάτων σε AEI και TEI. Το στέλεχος της ΔΑΠ ανέφερε στην υπουργό Παιδείας ότι στις εκλογές του TEI Χαλκίδας για την ανάδειξη προέδρου, που έγιναν στις 14 και 15 Ιουνίου 2005, υποχρεώθηκε - παρά τη θέλησή του, όπως σημειώνει - να ψηφίσει υποψήφιο που προερχόταν από τον χώρο του ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα, αποκαλύπτει ότι καθηγητής του τον εκβίασε να ψηφίσει τον συγκεκριμένο υποψήφιο, απειλώντας τον με αρνητικές επιπτώσεις στη βαθμολογία ακόμα και φιλικών του προσώπων! Έπειτα από εσωτερική έρευνα στη ΔΑΠ, κατέληξαν πως πίσω από την προώθηση της εκλογής υποψηφίου που ανήκει στο ΠΑΣΟΚ βρισκόταν... υφυπουργός της κυβέρνησης!» (ΤΑ ΝΕΑ, 22/10/2005).

Είναι προφανές, πασίδηλο, πασίγνωστο ότι οι αιώνιοι φοιτητές επιτελούν κομματικά και άλλα πάρεργα στις Σχολές. Είναι τόσο αντιληπτό για κάθε παροικούντα τη Ιερουσαλήμ, όσο το ότι στην Αλεξάνδρας 9 το πρωί έχει κίνηση. Ποιος λοιπόν δεν θέλει να αλλάξει – αν αλλάξει – την κατάσταση; Μα φυσικά τα ίδια τα συμφέροντα που συντηρούν τις καταστάσεις. Και τα συμφέροντα έχουν όνομα:

«Η υπεύθυνη του Τομέα Παιδείας του ΠΑΣΟΚ Μιλένα Αποστολάκη δήλωσε πως «μετά από περίπου δυόμισι χρόνια κυβερνητικής θητείας και ενώ εδώ και δύο μήνες έχει προκληθεί η μαζικότερη φοιτητική εξέγερση των τελευταίων ετών, η κυβέρνηση αποφάσισε να παρουσιάσει σήμερα, ένα εντυπωσιακό 'τίποτα'.(!)». Η κυρία Αποστολάκη μίλησε για ήσσονος σημασίας διοικητικού και διαχειριστικού χαρακτήρα αποσπασματικές ρυθμίσεις, καμία πρόταση για τη χρηματοδότηση της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καμιά θέση για την αναβάθμιση της ποιότητας σπουδών και καμία απάντηση στις προοπτικές των νέων φοιτητών. Το ΚΚΕ απέρριψε το «προσχέδιο διαλόγου» καθώς «είναι ήδη καταδικασμένο μέσα από τις μαζικές κινητοποιήσεις των φοιτητών και των σπουδαστών» και «δεν επέχει θέση κειμένου διαλόγου, όχι για λόγους διαδικασίας, που επικαλούνται άλλα κόμματα, αλλά από τη φύση του»(!!!). «Το νομοσχέδιο αυτό δεν παίρνει καμία αλλαγή, διότι η βάση του και η φιλοσοφία του βρίσκονται σε σύγκρουση με τα συμφέροντα των λαϊκών στρωμάτων για μια δημόσια λαϊκή σύγχρονη παιδεία. Με όσα προβλέπει δεν υπάρχει καν ο όρος λαϊκή δωρεάν παιδεία. Αν ήταν δημόσια, έπρεπε να είναι και δωρεάν», συμπληρώνει το ΚΚΕ. Ο ΣΥΝ τόνισε ότι «με τις προτάσεις που καταθέτει (το υπουργείο Παιδείας) αποδεικνύει ότι δεν αφουγκράσθηκε τα μηνύματα από τον κοινό αγώνα του πανεπιστημιακού κόσμου, απλά επιδιώκει έναν ελιγμό, τον οποίο βέβαια καταλαβαίνουν οι φοιτητές και καθηγητές». Ξέρουμε, είπε ο κ. Αλαβάνος, ότι υπάρχει μια νεολαία με συνείδηση που σπάει το τέλμα της απογοήτευσης , που αντιστέκεται και δημιουργεί νέες προοπτικές. Ο πρόεδρος του ΣΥΝ κάλεσε την κυβέρνηση να αποσύρει την πρόταση για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, ζήτησε να θεσμοθετηθεί η 12ετής υποχρεωτική εκπαίδευση και να μην ισχύσει για εφέτος το όριο του 10 στη βαθμολογία για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Η κυρία Αποστολάκη έχει επισκεφτεί ποτέ Πανεπιστήμιο; Ήσσονος σημασίας το άσυλο, ή οι αιώνιοι φοιτητές, ας πούμε; Το ΚΚΕ τι μας λέει; Ότι αφού αντιδρούν κάποιοι, τότε γιατί να ψάξουμε για το αν αντιδρούν ευλόγως; Μα, οι «κινητοποιήσεις», από το ΚΚΕ (βλ. ΚΝΕ) δεν υποκινούνται; Σε ποιο σημείο του σχεδίου θίγεται η δωρεάν παιδεία; Αυτοί οι τύποι είναι αξεπέραστοι. Ο εκσυγχρονιστής Αλαβάνος θεωρεί ότι η στείρα άρνηση «δημιουργεί νέες προοπτικές». Διότι πουθενά δεν υπάρχει επί της ουσία αντίλογος. Μιλάει για θέματα (ιδιωτικά πανεπιστήμια, 12ετής εκπαίδευση) που δεν θίγει το σχέδιο (άλλα λόγια ν’ αγαπιόμαστε). Και τέλος, η λαϊκίστικη σφραγίδα, για όποιον (εντελώς ηλίθιο) δεν κατάλαβε ότι δημαγωγώ: Να καταργηθεί η βάση για την εισαγωγή στις Σχολές, αλλά φέτος (που είναι και οι Δημοτικές Εκλογές). Στις Βουλευτικές να καταργηθούν οι εξετάσεις τελείως.

Ακόμη: To πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη της ΓΣΕΕ, που κήρυξε τρίωρη στάση εργασίας, και της ΑΔΕΔΥ που προχώρησε σε 24ωρη απεργία. Τι λέμε τώρα; Στο πόδι δημόσιος και ιδιωτικός τομέας για το αντεθνικό, αντιεκπαιδευτικό σχέδιο. Έχει και Μουντιάλ.

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Γρηγόρης Καλομοίρης χαρακτήρισε τις φοιτητικές κινητοποιήσεις ως μήνυμα ελπίδας για όλη την κοινωνία που χρειάζεται όχι μόνο τη συμπαράσταση αλλά και την πλήρη συστράτευση. Χωρίς λόγια. Αυτός ούτως ή άλλως, Μουντιάλ βλέπει όλο τον χρόνο.

Και οι καθηγητάδες τι θέλουν; «... αντιδρούν στην αξιολόγηση των ΑΕΙ και ζητούν αύξηση των δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ και της έρευνας στο 1,5% του ΑΕΠ, ετήσια αύξηση της χρηματοδότησης για τα ΑΕΙ τουλάχιστον 20%, συγκεκριμένη πολιτική για την ενίσχυση της βασικής έρευνας (ναι, ναι, ναι)» ΚΑΙ τι άλλο; «κατάργηση του επιδοματικού χαρακτήρα των αποδοχών με ενσωμάτωση των επιδομάτων στον βασικό μισθό και κατάργηση του θεσμού των "εποχικών" διδασκόντων». Α! Φράγκα δηλαδή στην τσεπούλα τους. Εμ βέβαια, το θεάρεστο εκπαιδευτικό έργο κάποιων από αυτούς, που όποτε θέλουν πατάνε στις σχολές, όπως θέλουν βαθμολογούν, που μεταχειρίζονται σαν πρόβατα τους φοιτητές με αλλαγές ωραρίων διδασκαλίας, ύλης εξεταστικών, επιτιμητικών σχολίων και ξεδιάντροπα σαλιαρίσματα, που με τον τίτλο του καθηγητή συμμετέχουν σε δεκάδες επιτροπές και υποεπιτροπές «σοφών» - επιτροπές αργομισθίας και υπογράφουν αντί εκατομμυρίων γνωμοδοτήσεις αντί γνωμοδοτήσεων, που λυμαίνονται πόρους προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, πρέπει να ανταμειφθεί.

Σύμφωνα εξάλλου με δημοσκόπηση της Metron Analysis, για λογαριασμό της Κυριακάτικης Ελευθεροτυπίας, σχετικά με τον περιορισμό του πανεπιστημιακού ασύλου, η κοινή γνώμη κατά 42,1% συμφωνεί, το 3,9% ούτε συμφωνεί ούτε διαφωνεί, και το 45,5% διαφωνεί. Δημοσκόπηση για τις αλλαγές στα πανεπιστήμια, από την εταιρεία GPO, φιλοξένησε και ο Τύπος της Κυριακής. Σύμφωνα με αυτή είναι σχεδόν καθολικό (91,6%) το αίτημα για αλλαγές στα πανεπιστήμια. Εντούτοις, το 46,6% θεωρεί ότι το προσχέδιο νόμου της κυβέρνησης για την ανώτατη παιδεία κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση, έναντι 42% που πιστεύει ότι κινείται προς τη σωστή. Επίσης, το 63,3% συμφωνεί ή μάλλον συμφωνεί με τον περιορισμό του ασύλου (32,5% διαφωνεί ή μάλλον διαφωνεί). Λέτε η διαφορά «της κοινής γνώμης» στις δύο δημοσκοπήσεις σχετικά με το άσυλο να έχει να κάνει με τον χρωματισμό των εφημερίδων που της παρήγγειλαν; Μπα, καχύποπτο. Εδώ δεν ξέρουν οι ίδιοι οι φοιτητές τι λέει το σχέδιο, ξέρει η κοινή γνώμη; Γιατί αν ήξεραν θα είχαν πάρει φωτιά τα μαστάρια των αγελάδων, για να καλύψουν την υπερβολική ζήτηση για γιαούρτι.

Εξάλλου, μόνιμη επωδός οποιασδήποτε μάζωξης, συγκέντρωσης, συλλαλητηρίου αποτελούν οι βανδαλισμοί και τα επεισόδια. Αντιγράφω: Εκτεταμένα επεισόδια σημειώθηκαν στο κέντρο της Αθήνας μεταξύ διαδηλωτών (;) και αστυνομίας μετά το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο. Οι άνδρες των δυνάμεων ασφαλείας απάντησαν με δακρυγόνα σε επιθέσεις ομάδας διαδηλωτών που πετούσαν πέτρες, καδρόνια και βόμβες μολότοφ (...) κατά τη διάρκεια των επεισοδίων τραυματίστηκαν δέκα αστυνομικοί και τέσσερις φοιτητές οι οποίοι διακομίστηκαν με ασθενοφόρα στον «Ευαγγελισμό» (...) συνολικά προσήχθησαν στην Ασφάλεια 42 άτομα για να εξεταστεί τυχόν εμπλοκή τους στα επεισόδια (...) Τα επεισόδια ξεκίνησαν στις 3:30 το μεσημέρι όταν ομάδα νεαρών που είχε παρεισφρήσει στην πορεία βγήκε ξαφνικά και πέταξε μπογιές και βόμβες μολότοφ εναντίον αστυνομικής δύναμης που βρισκόταν μπροστά στο μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη. Αρχικά οι αστυνομικοί δεν αντέδρασαν, αλλά περίπου δεκαπέντε λεπτά αργότερα οι ίδιοι νεαροί επιτέθηκαν με πέτρες, ξύλα και βόμβες μολότοφ στις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονταν στη συμβολή της Σταδίου με την Πλατεία Συντάγματος. Οι αστυνομικοί έκαναν χρήση δακρυγόνων και καταδίωξαν τους νεαρούς προς τα Εξάρχεια. Κατά τη διάρκεια των επεισοδίων οι νεαροί προξένησαν ζημιές σε τζαμαρίες τουλάχιστον δύο τραπεζικών υποκαταστημάτων, σε προθήκες καταστημάτων και εισόδους πολυκατοικιών. Περί της 5:00 το απόγευμα η ένταση μεταφέρθηκε στο Πολυτεχνείο και τη γύρω περιοχή όπου κατέφυγαν πολλοί νεαροί. Ανά χρονικά διαστήματα οι νεαροί έκαναν εξορμήσεις πετώντας πέτρες, βάζοντας φωτιές σε κάδους απορριμμάτων στην οδό Στουρνάρη και στήνοντας οδοφράγματα, ενώ πυρπόλησαν και ένα κατάστημα ηλεκτρικών ειδών επί της Πατησίων. Μία και μόνο ερώτηση: «Οι νεαροί έκαναν εξορμήσεις...». Από πού; Από τον χώρο ασύλου του Πολυτεχνείου. Όπου δεν μπορούμε να τους συλλάβουμε. Γιατί; Μα επειδή τα καδρόνια, οι πέτρες, οι φωτιές προστατεύονται από το Άσυλο, ως αυθεντικοί εκφραστές «της κατοχύρωσης της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης επιστημονικής αναζήτησης και της ελεύθερης διακίνησης των ιδεών». Τι θέλετε, να στερήσετε από τα παιδιά το δικαίωμα τους αυτό; Ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Νίκος Αθανασάκης δήλωσε σχετικά με επεισόδια ότι «η κυβέρνηση της ΝΔ έχει ακέραιη την ευθύνη για τη σημερινή όξυνση και την επέκταση των επεισοδίων σε όλο το κέντρο της Αθήνας. Η κυβέρνηση με αλαζονεία και οίηση πυροδότησε την ένταση τις προηγούμενες μέρες με την άρνησή της να δεσμευθεί ότι δεν θα φέρει το νομοσχέδιό της για την Ανώτατη Εκπαίδευση μέσα στο καλοκαίρι». Ο πολιτικός λόγος του κ. Αθανασάκη σπάει κόκαλα, αφυπνίζει κάθε επαναστατική προδιάθεση και πάνω απ΄ όλα απηχεί την πραγματικότητα. «Η άρνηση της κυβέρνησης να δεσμευθεί κλπ κλπ» έκανε μπάχαλο όλη την Αθήνα. Ποιο νομοσχέδιο; Ούτε καν τέτοιο δεν είναι ακόμα. Εύγε.

Ο αρχηγός του κ. Αθανασάκη, Γ. Παπανδρέου είχε δηλώσει από καιρό (21.10.2005) με σαφήνεια και τόλμη τις θέσεις του κόμματος του για την παιδεία: «Βασικές αρχές του νέου μας σχεδίου είναι η μετάβαση από την ομοιομορφία στην πολυτυπία και από την ισοπεδωτική λογική στην ενίσχυση της άμιλλας και του ποιοτικού ανταγωνισμού με την εγγύηση του δημοσίου κοινωνικού ελέγχου» επισήμανε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ. Αυτά. Α, αυτός είχε προχωρήσει μάλιστα σε προτάσεις τύπου ιδιωτική χρηματοδότηση των ΑΕΙ, με ονομασία της έδρας με το όνομα του χορηγού (πχ έδρα Σωκράτη Κόκκαλη στη Νομική, έδρα Τζίγκερ στους Μηχανικούς, κλπ). Επίσης πρότεινε θεσμοθέτηση θέσεων μάνατζερ στις σχολές και άλλα.

Τι ακριβώς συμβαίνει; Καταρχάς μακριά από μένα ο τίτλος του κυβερνητικού συμπαραστάτη. Ο λόγος παράθεσης των δηλώσεων και των θέσεων των υπολοίπων είναι για να καταστεί ξεκάθαρο ότι πίσω από τις κινητοποιήσεις, από τους καλόπιστους φοιτητές που με νεανική παρόρμηση παλεύουν για κάτι καλύτερο κρύβονται οι ίδιοι πολιτικάντηδες και τα τσιράκια τους, το «σύστημα», που οι φοιτητές νομίζουν ότι πολεμούν. Σήμερα κυβέρνηση είναι η ΝΔ, άρα οι υπόλοιποι χαζολογάνε, μεθαύριο ή αύριο το ΠΑΣΟΚ, άρα και η ΝΔ σε τροχιά παραγωγικής αντιπολιτευτικής επιχειρηματολογίας. Το έχουμε δει το έργο. «Κάτσε καλά Γεράσιμε» και «Αυτό το νομοσχέδιο αυτού του υπουργείου, θα πέσει σαν περίπτερο στην Πανεπιστημίου».

Τι δουλειά έχουν οι κομματικές παρατάξεις στα Πανεπιστήμια; Ό,τι δουλειά έχουν και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Το παραμύθι του αυτοδιοίκητου να τελειώνει εδώ. Ό,τι θεωρείται τάχα μου αυτοδιοίκητο είναι χειραγωγούμενο 100% από τους φαύλους κομματικούς μηχανισμούς. Όλα γίνονται στον βωμό της κομματικής και μικροπολιτικής καπηλείας. Ντροπή και έλεος πια. Προκειμένου ο Γιωργάκης να αντιπολιτεύεται, ο Κωστάκης να μεταρρυθμίζει (και τούμπαλιν), η Αλέκα να ανακηρύσσεται σε αγωνίστρια της ταξικής πάλης, ο Αλέκος να μην φοράει γραβάτα και να καβαλάει βέσπα μοντέλο Μάη '68 και οι αναρχοαυτόνομοι να σπάνε και να καίνε τις περιουσίες του κοσμάκη, όλοι αυτοί ανακαλύπτουν πεδία μάχης, καπηλευόμενοι επαίσχυντα και ανερυθρίαστα τα βάσανα και τον καημό του κάθε κατατρεγμένου. Όπου γάμος και χορός η Βασίλω πρώτη. Πόσο γελοίους μας θεωρούν τελικά; Απέναντι σε αυτήν την κοροϊδία πρέπει επιτέλους να στρέψουμε τα βέλη μας.

Η «κρίση στην Παιδεία» είναι ένα κλασικό παράδειγμα πολιτικής καπηλείας και πολιτικού φαρισαϊσμού, τσίχλα δίχως ζάχαρη. Πράσινοι, μπλε, κόκκινοι και μαύροι για μια ακόμη φορά συνθέτουν το χρωματολόγιο της αχρωμίας. Κάθε φορά που κάτι πάει να γίνει, η επίκληση εθνοσωτήριων πολιτικών και αξιών μπαίνουν εμπόδιο. Πόσες φορές μέχρι σήμερα τέθηκε το θέμα του ασύλου και των αιωνίων φοιτητών, από την Μεταπολίτευση; Δεκάδες. Ποτέ κανείς τους δεν έκανε τίποτα για να αλλάξει την πανθομολογούμενη αθλιότητα και παθογένεια.

«Να αποσυρθεί ο Νόμος – Πλαίσιο», «Να μην κατατεθεί μέσα στο καλοκαίρι». Γιατί; Για να προλάβουμε να τα κάνουμε μπάχαλο το φθινόπωρο και να γλιτώσουμε τους πισινούς μας; Τι διάολο έχει αυτός ο Νόμος; Συμφωνώ απόλυτα. Να αυξηθούν τα κονδύλια για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ, να επιχειρηματολογήσουμε στα θέματα της χρηματοδότησης. Να τεθεί προς συζήτηση το ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο ζήτημα των ιδιωτικών ή μη Πανεπιστημίων. Να ΣΥΜΠΛΗΡΩΘΕΙ το σχέδιο με ρυθμίσεις πχ για ψηφιακή οργάνωση των Σχολών. Να γίνει ουσιαστικός διάλογος για περαιτέρω αναβάθμιση με ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ και όχι κούνια-που-μας-κούναγε προτάσεις. Να δοθούν λύσεις στα θέματα του φορολογικού παραδείσου της παραπαιδείας και της τρομακτικής διαρροής προς Σχολές του Εξωτερικού. Να κατακεραυνωθεί το σύστημα-σουρωτήρι του διεφθαρμένου ΔΙΚΑΤΣΑ, όπου χιλιάδες χιλιάδων αναγνωρίζουν πτυχία ανυπόληπτων σχολών του εξωτερικού και λαμβάνουν ισότιμα θέσεις εργασίας με τα κορόιδα που ακολουθούν τον τραχύ δρόμο της εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω των Πανελλαδικών, ενώ ταυτόχρονα οι νομότυποι περιμένουν κάνα χρόνο για αναγνώριση. Να διεξαχθεί άμεσα οικονομικός έλεγχος όλων των Σχολών, να, να, να. Αλλά όχι και να ποδηγετούν την ...αντίσταση όσοι κλέβουν μεταγραφές, λαμβάνουν λαδωμένα πτυχία, προσεταιρίζονται καθηγητάδες, χτίζουν πολιτικές καριέρες και κονομάνε στην πλάτη μας.

Νισάφι πια, υποκριτές. Η Έλσα και η Ξενιώ το ξέρουν;

Thomas S.

Το άρθρο αυτό βρίσκεται δημοσιευμένο στην Πύλη www.nygma.gr
στη διεύθυνση http://www.nygma.gr/mag/articles/Article.asp?ar_id=728&ac_id=1