ΝΥΓΜΑ #22 - Οκτώβριος 1996

 

Περί Εθνικού Απολυτηρίου

Έχει περάσει ήδη ένα δεκαπενθήμερο από την εκλογή της νέας κυβέρνησης και ο ελληνικός λαός αναμένει τις προγραμματισμένες εξαγγελίες, καθώς και τις νέες τροποποιήσεις του ιθύνοντος πολιτικού κόμματος. Mία πρόταση που αφορά στον εκπαιδευτικό τομέα είναι και το εθνικό απολυτήριο, το οποίο ενδέχεται να ισχύσει για εκείνους που θα φοιτήσουν φέτος στην Α' τάξη όλων των τύπων Λυκείου.

Το εθνικό απολυτήριο προβλέπεται να είναι ένα δίπλωμα που θα αντικαταστήσει το απολυτήριο Λυκείου. Για την απόκτησή του οι μαθητές των Λυκείων οφείλουν να δώσουν ένα αριθμό από "καινούριες" εξετάσεις. Συγκεκριμένα:

τώρα βλέπω καθαρά....Οι μαθητές της Α' Λυκείου θα δώσουν εξετάσεις σε εθνικό επίπεδο στα λεγόμενα μαθήματα γενικής παιδείας ή κορμού (Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Μαθηματικά, Φυσική-Χημεία, Ιστορία και Ξένη Γλώσσα). Η επίδοσή τους θα συμβάλλει στο βαθμό της Α' Λυκείου κατά 25% (κατά 75% θα συμβάλλουν τα 3 τρίμηνα) και δεν θα συνυπολογίζεται στην απόκτηση εθνικού απολυτηρίου.

Στη Β' Λυκείου ο κάθε μαθητής θα επιλέγει την Ξένη Γλώσσα της αρεσκείας του από τις υπάρχουσες διδασκόμενες. Το λοιπό πρόγραμμα των μαθημάτων θα παραμείνει ως έχει σήμερα. Όσον αφορά στις προαγωγικές εξετάσεις της Β', θα διενεργούνται σε εθνικό επίπεδο και σε δύο ενότητες: στα 5 μαθήματα του κορμού η μία και στα υπόλοιπα μαθήματα του προγράμματος η άλλη. Το αποτέλεσμα των εξετάσεων αυτών θα υπολογίζεται κατά 25% για την προαγωγή τους στη Γ', ενώ κατά 75% θα συμβάλλουν οι βαθμολογίες των τριμήνων.

Στην Γ' Λυκείου εκτός των 5 μαθημάτων κορμού που αναφέραμε, θα διδάσκονται υποχρεωτικά και 3 μαθήματα επιλογής, ένα από κάθε ομάδα:

1η ομάδα: Αρχαία, Βιολογία, Μαθηματικά ΙΙ

2η ομάδα: Λατινικά, Πολιτική Οικονομία, Φυσική ΙΙ

3η ομάδα: Κοινωνιολογία, Χημεία ΙΙ, Φιλοσοφία-Ψυχολογία

καθώς και τα υπόλοιπα δευτερεύοντα μαθήματα (Θρησκευτικά, Φυσική Αγωγή).

Στις απολυτήριες εξετάσεις μαθητές των γενικών, κλασικών, μουσικών, εκκλησιαστικών και πολυκλαδικών λυκείων θα εξετάζονται τόσο στα 5 μαθήματα κορμού όσο και στα 3 μαθήματα επιλογής. Οι μαθητές τμημάτων ειδικότητας των ΤΕΛ και κλάδων των ΕΠΛ θα εξετάζονται σε 3 μαθήματα του ιδιαίτερου προγράμματος τους. Το Εθνικό Απολυτήριο θα χορηγείται στους μαθητές που θα επιτύχουν κατά μέσο όρο βαθμολογία ίση με το 50% στις εξετάσεις εθνικού επιπέδου που λέγαμε.

  • Σχετικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ καταρχάς πρέπει να πούμε ότι 10% των θέσεων στα ΑΕΙ και 25% στα ΤΕΙ υπολογίζονται να καλυφθούν από απόφοιτους ΤΕΛ και ΕΠΛ. Τα εκπαιδευτικά ιδρύματα καλούνται μέσα σε 2 μήνες από την έναρξη ισχύος του νέου νόμου να καθορίσουν τους συντελεστές στα 8 μαθήματα (τα 5 κορμού και τα 3 επιλογής) καθώς και προαπαιτούμενο μάθημα για την εισαγωγή στο τμήμα.

Η συνολική βαθμολογία για την εισαγωγή σε κάποιο ίδρυμα θα προκύπτει από τις επιδόσεις στις παραπάνω εξετάσεις με τους εξής συντελεστές:

  • 10% για την ενότητα μαθημάτων κορμού της Β'Λυκείου
  • 10% για την ενότητα των υπολοίπων μαθημάτων της Β'Λυκείου
  • 50% για τα μαθήματα κορμού της Γ'Λυκείου (10% για το καθένα)
  • 30% από τα μαθήματα επιλογής της Γ'Λυκείου (10% για το καθένα)

Τα ΣΥΝ: Είναι μάλλον φανερό ότι το εθνικό απολυτήριο θα αποκτούν πλέον μαθητές με γνώσεις πολυπρισματικές και όχι μονόπλευρες και στείρες, αφού η αλλαγή του συστήματος επιτρέπει την εξέταση τόσο των θετικών όσο και των ανθρωπιστικών επιστημών. Επιπρόσθετα αυξάνεται ο συναγωνισμός, η ευγενής άμιλλα και θεωρητικά η νεολαία στρέφεται περισσότερο προς τα παιδευτικά ενδιαφέροντα(;). Οι δρομολογούμενες αλλαγές επισύρουν συζητήσεις και κατά συνέπεια ο προβληματισμός των νέων για το εκπαιδευτικό σύστημα εντείνεται και ο λόγος τους γίνεται κριτικός. Με το εθνικό απολυτήριο κατά κάποιον τρόπο προσεγγίζεται η αντικειμενική αξιολόγηση των γνώσεων των μαθητών και αποφεύγεται η απάνθρωπη εξέταση των μαθητών σε 4 μαθήματα κατά την οποία μέσα σε 4 τρίωρα παίζεται το μέλλον τους (πανελλήνιες).

Τα ΠΛΗΝ: Όλα τα παραπάνω πλεονεκτήματα μετατρέπονται σε μειονεκτήματα αν έχει κάποιος το μπάρμπα του καθηγητή στο Λύκειο που παρακολουθεί. Με την αλλαγή του συστήματος, αναμένεται να οργιάσει η παραπαιδεία, εφόσον οι μαθητές θα είναι αναγκασμένοι να κάνουν εντατικά μαθήματα σε φροντιστήρια με το πέρας του σχολικού έτους της τρίτης γυμνασίου. Οφείλω τέλος να επισημάνω την ψυχολογική πίεση και τη συσσώρευση επιπρόσθετου άγχους από νεαρά ηλικία η οποία όχι μόνο δεν αφήνει το νέο να ζήσει τη ζωή του αλλά αποδεδειγμένα μειώνει και την αποδοτικότητά του.

Μπασούκου Άννα

1ο έτος Παιδαγ. Νηπ. Αθηνών

Σημείωση: Όσον αφορά στο εάν θα πραγματοποιηθούν όλα τα παραπάνω θα πρέπει να σημειώσω ότι ο νέος υπουργός παιδείας ανήγγειλε ότι όλα αυτά θα συζητηθούν σε μηδενική βάση.