ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Παιδεία
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Καθηγητές μονάρχες σε δουλικούς υπηκόους 1/3/1995

Οι φοιτητές του πολυτεχνείου κρίνονται σε μόνιμη βάση από τους καθηγητές τους, οι τελευταίοι όμως διεκδικούν με αξιώσεις το αλάθητο αφού δεν ελέγχονται όχι μόνο από τους φοιτητές αλλά ούτε και από κάποιον άλλο. Η σωστή ή μη σωστή συμπεριφορά ενός διδάσκοντα επαφίεται αποκλειστικά και μόνο στη συνείδηση του.

Το επίπεδο των διαλέξεων ενός καθηγητή ή μιας καθηγήτριας μπορεί να είναι είτε υπερβολικά χαμηλό, με αποτέλεσμα να πέφτει το επίπεδο των σπουδών, είτε υπερβολικά υψηλό, με αποτέλεσμα να αποκλείεται από τη δυνατότητα παρακολούθησης ένα μεγάλο μέρος φοιτητών. Δεν μπορώ να μην αναφερθώ σε χτυπητά παραδείγματα της πρώτης περίπτωσης όπως αυτά της ωραιοτάτης αλλά και ελλειπών γνώσεων -στο συγκεκριμένο αντικείμενο- καθηγήτριας της ... (έτος 93-94) ή του συμπαθεστάτου αλλά και τυπολάτρη στα ανούσια -ενώ στα ουσιώδη δεν έδειχνε τον απαραίτητο ζήλο-καθηγητή των ... ... (έτος 93-94). Τα παραδείγματα της δεύτερης κατηγορίας είναι πλήρως αντικειμενικά αφού προκύπτουν με απλή ανάλυση στατιστικών στοιχείων (απαράδεκτα χαμηλό ποσοστό επιτυχόντων) και έτσι δε θα κατονομάσω κανένα.

Το επίπεδο του συγγράμματος είναι επίσης ένα πολύ σημαντικό θέμα. Ο νόμος ως έχει σήμερα λέει το εξής τραγελαφικό: Υπεύθυνος για τον ορισμό συγγράμματος για ένα μάθημα είναι ο καθηγητής που το κάνει, η πρόταση του δε πρέπει να γίνει αποδεκτή από τον τομέα στον οποίο αυτός υπάγεται (εντελώς λογικά μέχρι εδώ), εκτός από την περίπτωση όπου ο ίδιος είναι ο συγγραφέας του συγγράμματος που προτείνει οπότε τότε αυτό γίνεται αποδεκτό αυτόματα! (ουδέν σχόλιον... )

Τα κριτήρια αξιολόγησης της απόδοσης των φοιτητών είναι ένα εξίσου μεγάλο θέμα. Σε κάποια μαθήματα με αποκορύφωμα κάποιο μάθημα επιλογής (ίσως επηρεασμένο από τα υψηλά ποσοστά ραδιενέργειας) φτάνουμε στο σημείο να αποτελούν κριτήρια αξιολόγησης οι προσωπικές σχέσεις φοιτητή-καθηγητή..., το βάρος των εργασιών (διόρθωση με τη μέθοδο του ανεμιστήρα), η πολυτελής ή μη παρουσίαση των εργασιών και η λογοτεχνική ή και μεταφραστική δεινότητα των 'αντιγραφέων φοιτητών' ως προς την επιτυχή ή μη αναδιατύπωση συγκεκριμένων πραγμάτων παρμένων από βιβλιογραφία. Οι φοιτητές προσπαθούν να προσαρμοστούν στις εκάστοτε συνθήκες και άρα δεν μπορούν να κατηγορηθούν ως υπεύθυνοι για τα παραπάνω. Είναι ευθύνη του διδάσκοντα το κατά το δυνατόν διαφανές πλαίσιο αξιολόγησης.

Ο καθηγητής, εκτός του ότι αποφασίζει ανεξέλεγκτα για το επίπεδο των διαλέξεων, το σύγγραμμα, την αξιολόγηση, δε δίνει λόγο σε κανέναν και για πολλά άλλα. Όταν αργεί συστηματικά (έχουμε πρόσφατα παραδείγματα...), όταν δεν πατάει καν στα αμφιθέατρα (οι μεγαλύτεροι μας προετοιμάζουν και για λίγες αλλά υπαρκτές τέτοιες καταστάσεις), όταν παραδίνει τη βαθμολογία μετά από... χρόνια, όταν προσβάλλει τους φοιτητές σε περιπτώσεις που έχει αντικειμενικά άδικο, διότι τόλμησαν να αμφισβητήσουν την αυθεντία του και το αλάθητο του ή έστω διότι έκαναν κάποιο λάθος, δεν υφίσταται καμία κύρωση.

Ευτυχώς είμαστε τυχεροί διότι μόνο μια μικρή μειοψηφία καθηγητών ξεπερνά τα όρια και πραγματικά προκαλεί με τις πράξεις της ενώ αρκετοί είναι αυτοί που συμπεριφέρονται κατά το δυνατόν άψογα. Άλλωστε και εμείς δεν είμαστε άμοιροι ευθυνών. Πόσοι από μας επιλέγουν μαθήματα με μόνο κριτήριο το πόσο εύκολα είναι; Πόσοι χαίρονται όταν βλέπουν μικρά, εύκολα και επομένως φτωχά συγγράμματα; Πόσοι τελικά με τη στάση τους επιβραβεύουν εκείνους τους καθηγητές που αδιαφορούν για το επίπεδο των σπουδών και όχι εκείνους που αγωνίζονται για να γίνει καλύτερο; Αντιθέτως, πόσοι από μας διαμαρτύρονται στους καθηγητές όταν αυτοί συμπεριφέρονται ανάρμοστα και πόσοι θυσιάζουν είτε την ηρεμία τους είτε τον βαθμό τους για να πουν κάποια πράγματα με το όνομα τους;


Ο αντιλέγων,

για την αντιγραφή

Κώστας Ψούνης
Άλλα άρθρα του συγγραφέα

Σχολιασμός Άρθρου
( πατήστε εδώ για καταχώρηση σχολίου )

 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Σπίτι
Παιδεία
Προηγούμενο Επόμενο
Αναζήτηση 'Αρθρων
Σχολιασμός Άρθρου
Περιοδικό
   Editorials
   Sex
   Αθλητισμός
   Ακαδημαϊκά
   Αποκρυφισμός
   Αυτοκίνητο 2001
   Βία
   Γλώσσα
   Δραστηριότητες
   Εδώ Πολυτεχνείο (;)
   Εθνικά Θέματα
   Εικόνες
   Εκπαίδευση
   ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
   Ενημερωτικά
   Επιστημ. φαντασία
   Έρευνα στο ΕΜΠ
   Ιστορίες
   Καθημερινότητα
   Κοινωνία
   Μ.Μ.Ε.
   Μόδα
   Παιδεία
   Ποιήματα
   Πολιτική
   Προσωπικά
   Σκέψεις
   Σκίτσα
   Τέλος εντύπου
   Τέχνες
   Τεχνολογία-Επιστήμες
   Φοιτ. Εκλογές `96
   Φοιτ. Εκλογές '95
   Χαβαλές
   Χαβαλές '96
   Χριστούγεννα '96
   Ψυχαγωγία
Μέλη
Ακαδημαϊκά
Επικοινωνία
Εκδρομές
Διασκέδαση
Σπίτι
Παιδεία
Προηγούμενο Επόμενο

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099