ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Τεχνολογία-Επιστήμες
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Ναι ή όχι στην Τεχνολογία; 1/3/1995

Σπουδάζοντας κάποιος σε μία πολυτεχνική σχολή, μαθαίνει πράγματα ενδιαφέροντα, συναρπαστικά και ταυτόχρονα έχει το πλεονέκτημα να είναι ένας από τους λίγους κοινωνούς επιτευγμάτων, που στον πολύ κόσμο είναι ακατανόητα. Εκτός από την επιστημονική και θεωρητική κατάρτιση, αποκτά και τη δυνατότητα της εργαστηριακής και στη συνέχεια της τεχνολογικής εφαρμογής. Το πρόβλημα όμως που ανακύπτει είναι κατά πόσο μία τεχνολογική εφαρμογή είναι επιθυμητή ή όχι.

Τολμώντας να δώσει κάποιος έναν απλό ορισμό της τεχνολογίας, δεν θα διατύπωνε κάτι πολύ διαφορετικό από την εφαρμογή της επιστήμης στην καθημερινή ζωή, με σκοπό τη βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και της ποιότητας ζωής των ανθρώπων. Στη μέχρι τώρα εμπειρία μου μέσα στο Πολυτεχνείο το μόνο εφόδιο που μου έχει δοθεί είναι ό,τι θα μου χρειαστεί στη διάρκεια των σπουδών μου για να κατανοήσω ή και να επινοήσω μία τεχνολογική εφαρμογή. Πολλά κεφάλαια μαθηματικών και φυσικής, τα οποία αποτελούν το θεωρητικό υπόβαθρο των μαθημάτων ανωτέρων εξαμήνων, που ουσιαστικά αφορούν το αντικείμενο, το οποίο επέλεξε κάποιος να σπουδάσει. Δε μου προσφέρθηκε κανένα εφόδιο που θα με βοηθήσει στην άσκηση του επαγγέλματός μου και θα μπορέσω να κρίνω αν κάποιο "επίτευγμα" είναι προς όφελος του συνόλου ή όχι.

Ίσως το γεγονός αυτό να είναι αποτέλεσμα της διεύρυνσης και της εμβάθυνσης των επιστημών. Πριν από μερικές δεκαετίες μπορούσε κάποιος να αποκτήσει μία γενική αντίληψη γύρω από διάφορες επιστήμες χωρίς να απαιτείται μεγάλη διάρκεια σπουδών. Σήμερα απαιτείται να ασχοληθεί για μεγάλο χρονικό διάστημα με έναν συγκεκριμένο τομέα μιας επιστήμης για να μπορέσει να δημιουργήσει κάτι στον τομέα αυτό. Αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η ανάπτυξη μιας αντίληψης σε όλους τους σημερινούς, αλλά και στους αυριανούς επιστήμονες, ότι η επιστήμη έχει ως μοναδικό σκοπό της την ανάπτυξη της επιστήμης (παραλληλίζοντας με την τέχνη, θα μπορούσε να πει κανείς μια αντίληψη "η επιστήμη για την επιστήμη"). Η νοοτροπία αυτή, παρασύρει μαζί με την επιστήμη και την τεχνολογία και καταλήγουμε στη στείρα κατάσταση της επιστημονικής εφαρμογής, αδιαφορώντας για τον βασικό σκοπό της τεχνολογίας, δηλαδή για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής και του βιοτικού επιπέδου.

Όλα αυτά μπορεί να ακούγονται απλοϊκά και να μοιάζουν άσχετα με την επιστήμη ενός μηχανικού, όταν όμως θα κληθεί από μία εταιρεία να σχεδιάσει και να κατασκευάσει ένα μηχάνημα, δε νομίζω ότι το μοναδικό κριτήριο για την ανάληψη ή όχι του έργου θα πρέπει να είναι η αμοιβή. Αντίστοιχα, ένας γιατρός που ασχολείται με τη γενετική, θα έπρεπε να έχει κάποιους ηθικούς φραγμούς και κάποια όρια στις επιστημονικές του ανακαλύψεις και εφαρμογές. Δεν πιστεύω ότι ένα εξολοκλήρου αυτοματοποιημένο εργοστάσιο, ένα υπερσύγχρονο οπλικό σύστημα, μία μέθοδος πολλαπλασιασμού ενός εμβρύου ή η επέμβαση στον εγκέφαλο ενός εμβρύου με σκοπό την οξύνοια ή τη βραδύνοια του νέου οργανισμού θα έπρεπε να αποτελούν τομείς έρευνας και τεχνολογική εφαρμογής, ούτε αποτελούν ένδειξη προόδου του πολιτισμού μας.

Πιθανή αιτία αυτής της κατάστασης είναι η απουσία κάποιων εισαγωγικών μαθημάτων σε θέματα ηθικής ή φιλοσοφίας στις "πρακτικές σχολές" ή/και η αδυναμία των "θεωρητικών σχολών" να ακολουθήσουν τη ραγδαία εξέλιξη των τεχνολογικών επιτευγμάτων και κλεισμένες μέσα στους γυάλινους πύργους τους "περί άλλων τυρβάζουν". Σε μία εποχή, στην οποία κάθε γεγονός έχει παγκόσμιο αντίκτυπο, όταν η ταχύτητα διάδοσης των ειδήσεων και ο ρυθμός μετάδοσης πληροφοριών είναι πολύ μεγάλος, είναι τραγικό να ασχολούμαστε όλοι μόνο με το αντικείμενο της επιστήμης μας και να προσπαθούμε να γίνουμε διάσημοι ή πλούσιοι αγνοώντας τις επιπτώσεις των πράξεών μας στο κοινωνικό σύνολο.

Δε γνωρίζω κατά πόσο είναι ηθική η απαίτηση της απόκτησης ήθους από το σύνολο των επιστημόνων. Είναι κάτι με το οποίο αδυνατώ να ασχοληθώ. Εκείνοι που έχουν τις απαραίτητες γνώσεις θα μπορούσαν να εκφέρουν μία τεκμηριωμένη άποψη. Αυτό όμως που μπορώ να επισημάνω, είναι ότι μία κατάσταση ανεξέλεγκτης και ασύδοτης επιστημονικής και τεχνολογικής εξέλιξης είναι εξίσου επικίνδυνη με την επικράτηση μίας μεσαιωνικής αντίληψης απέναντι στην επιστήμη και στην τεχνολογία

Τάσος Τάσκαρης
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Άλλα άρθρα του

Σχολιασμός Άρθρου
( πατήστε εδώ για καταχώρηση σχολίου )

 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Σπίτι
Τεχνολογία-Επιστήμες
Προηγούμενο Επόμενο
Αναζήτηση 'Αρθρων
Σχολιασμός Άρθρου
Περιοδικό
   Editorials
   Sex
   Αθλητισμός
   Ακαδημαϊκά
   Αποκρυφισμός
   Αυτοκίνητο 2001
   Βία
   Γλώσσα
   Δραστηριότητες
   Εδώ Πολυτεχνείο (;)
   Εθνικά Θέματα
   Εικόνες
   Εκπαίδευση
   ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
   Ενημερωτικά
   Επιστημ. φαντασία
   Έρευνα στο ΕΜΠ
   Ιστορίες
   Καθημερινότητα
   Κοινωνία
   Μ.Μ.Ε.
   Μόδα
   Παιδεία
   Ποιήματα
   Πολιτική
   Προσωπικά
   Σκέψεις
   Σκίτσα
   Τέλος εντύπου
   Τέχνες
   Τεχνολογία-Επιστήμες
   Φοιτ. Εκλογές `96
   Φοιτ. Εκλογές '95
   Χαβαλές
   Χαβαλές '96
   Χριστούγεννα '96
   Ψυχαγωγία
Μέλη
Ακαδημαϊκά
Επικοινωνία
Εκδρομές
Διασκέδαση
Σπίτι
Τεχνολογία-Επιστήμες
Προηγούμενο Επόμενο

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099