ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Σκέψεις
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Το «υπερανηλίκι»… ή αλλιώς «ξύσου και άσε τους ... 18/6/2007

Το ζήσαμε και αυτό!! Ομάδα καλλιτεχνών συσπειρώθηκε δυναμικά εναντίον της αστυνομικής επέμβασης σε βάρος του καλλιτεχνήματος στην έκθεση «Η σύγχρονη ελληνική σκηνή» στο πλαίσιο της Art(;) Athina το οποίο απεικόνιζε σε βίντεο την «αυτοσκόπηση» γυνής απροσδιορίστου φυσικής εμφανίσεως, με μουσική υπόκρουση τον Εθνικό μας Ύμνο.

Ζούμε στη χώρα του ακαταλόγιστου, αυτό είναι γνωστό τοις πάσι. Ζούμε την εποχή της αλλοτρίωσης κάθε αξίας… και αυτό το γνωρίζουμε. Είμαστε η γενιά των νεοηλιθίων (ναι, και αυτό το γνωρίζουμε!!!!). Αλλά ότι έχουμε ήδη αποδεχθεί – είτε επίσημα, είτε ατύπως – να μας αντιμετωπίζουν ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας ορισμένοι δήθεν ευφυείς, αυτό δεν ξέρω κατά πόσον το διακρίνουμε:

1) Σύμφωνα με τα άρθρα 61 και 62 του Συντάγματος, ο (Νέο)Έλλην αντιπρόσωπος του Έθνους έχει το «ανεύθυνον» και το «ακαταδίωκτον» κατά τη διάρκεια της βουλευτικής του θητείας, εκτός αν η φιλοτιμία του τον ωθήσει σε αίτημα άρσης της ασυλίας του (Καλά, εδώ γελάνε…).

2) Ο (Νέο)Έλλην δημοσιογράφος – λέγε με και «αναζητητή της αλήθειας» - δικαιούται κατά δήλωση των πλέον όψιμων εκπροσώπων του το ακαταλόγιστο, το «υπεράνω», προκειμένου να ασκήσει σε βάθος το λειτούργημά του (Ακόμα και όταν αφορά σε ιδιωτικές εκφράσεις ή στιγμές πένθους, για παράδειγμα)

3) Ο (Νέο)Έλλην αθλητής διεκδικεί συγκεκαλυμμένα την υπέρβαση του κωλύματος της στρατιωτικής του θητείας, στο πλαίσιο της αποφυγής παρακώλυσης της επαγγελματικής του δραστηριότητας (κοίτα ρε παιδάκι μου, κι εγώ που νόμιζα ότι εμείς οι υπόλοιποι εργαζόμαστε. Μάλλον κάτι άλλο θα κάνουμε, δεν εξηγείται αλλιώς…)

4) Ο (Νέο)Έλλην καλλιτέχνης απαιτεί το σεβασμό στην ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης, ακόμα και στις περιπτώσεις που υπό κανονικές συνθήκες θα αντιμετωπίζονταν ως «προσβολή της δημοσίας αιδούς». Ο καλλιτέχνης όμως ανήκει σε ένα ανώτερο επίπεδο νομικής προστασίας, λόγω – προφανώς - πνευματικής υπεροχής (προσοχή μη σπάσει το καλάμι).

Υπάρχουν αμέτρητα άλλα παραδείγματα, όρεξη να έχει κανείς να ανακαλεί στη μνήμη του. Το πρόβλημα εντοπίζεται ακριβώς σε αυτό το σημείο : ο (Νέο)Έλλην γαλουχείται πλέον στη νοοτροπία της άνευ όρων ελευθερίας. Αγνοείται παντελώς το γεγονός ότι η υπέρβαση των ελευθεριών οδηγεί στο φασισμό ή την απόλυτη αναρχία. Η ατομική ελευθερία υποσκελίζει το σεβασμό στα δικαιώματα του συμπολίτη και διαβρώνει συστηματικά τη συνεκτικότητα του κοινωνικού ιστού στο όνομα της διεκδίκησης του δικαιώματος της έκφρασης. Στο βαθμό όμως που κάνουμε αποδεκτό το δικαίωμα κάποιων στο απόλυτα «ακαταλόγιστο» δημιουργούμε τις προϋποθέσεις για εξτρεμιστικές συμπεριφορές από τους αντιδρώντες αδικημένους. Ας διαφυλάξουμε λοιπόν το δικαίωμα της ατομικής ελευθερίας, μόνο σε συγκερασμό με το σεβασμό στη συλλογικότητα.

Κωστάκης Ιωάννου
ΔΗΜΟΣΙΟ (Δημόσιος Υπάλληλος)
Άλλα άρθρα του

Σχολιασμός Άρθρου
( έχουν καταχωρηθεί ήδη 7 σχόλια )

spiraz: ναι κοιτα ομως επειδη δεν βγαινει ακρη με το που τελειωνουν τα ορια τηε ελευθεριας του καθενος ο νομος οριζει ως προσβλητικα συγκεκριμενα πραγματα και υπο προυποθεσεις.Να γραψω ενα βιβλιο που να αποκαλω καποιον ηλιθιο.Αν το υπονοησω ειναι αλλο πραγμα...
Η τεχνη δεν μπαινει σε αυτη την κατηγορια.Μονο κριτιριο ειναι η ασιθητικη .Δε σου αρεσει πας παρακατω... (12/9/2007)
Thomas S: ok Κώστα
Απλά να πω, ότι το ΣτΕ δεν κρίνει "εισηγητικά". Ένα από τα τμήματα του προβαίνει - προληπτικά - σε έλεγχο της συνταγματικότητας νομοθετημάτων, βάσει νόμου. Κατά τα λοιπά, το ΣτΕ είναι το Ανώτατο Δικαστήριο για τις Δοικητικές διαφορές, όπως ακριβώς ο Άρειος Πάγος για τις πολιτικές και ποινικές υποθέσεις. Είναι δηλαδή Ακυρωτικό. Οι αποφάσεις του ισοδυναμούν με κρίσεις Ανωτάτου Δικαστηρίου, οι οποίες ναι μεν δεν είναι δεσμευτικές για τα κατώτερα δικαστήρια (ΕΚΤΟΣ αν είναι της Ολομέλειας, όχι τμημάτων), αλλά - κακά τα ψέματα - είναι πολύ καθοριστικές για την διατύπωση των σκέψεων τους. Ουσιαστικά είναι κατευθυντήριες και αυξημένου κύρους. Καλό (υπόλοιπο) καλοκαίρι. (25/7/2007)
Kostakis: Αγαπητέ Θωμά

Διαπιστώνω ότι κατ ουσίαν οι απόψεις που πρεσβεύουμε επί του θέματος δε διαφέρουν ιδιαίτερα όσον αφορά στη στενή λογική του νόμου και οι όποιες ενστάσεις εκφράζονται εκατέρωθεν αφορούν κυρίως τις περιοχές ισχύος της νομολογίας ή, ακόμα περισσότερο, στο απόθεμα ανοχής του δικαστή ή του εκάστοτε κρίνοντος απέναντι σε κάποιες οριακές δράσεις.
Θα συμφωνήσω σε γενικές γραμμές μαζί σου σχετικά με τα όρια της ελευθερίας της τέχνης (σε καθαρά θεωρητικό επίπεδο), εντούτοις θα διαφοροποιηθώ ως προς το νομικό σκέλος, στο οποίο αναφέρεσαι, υπενθυμίζοντας ότι ακόμα και οι αποφάσεις του ΣτΕ είναι αναθεωρήσιμες, καθώς ναι μεν διαδρματίζει εισηγητικό ρόλο στη Νομοθετική Λειτουργία του Κράτους, δεν παύει όμως να δύναται να ανακαλέσει κάποια απόφασή του στο μέλλον, ενώ και οι όποιες αποφάσεις του έχουν σε πολλές περιπτώσεις συγκεκριμένη και προσδιορισμένη (και συνεπώς όχι γενική) ισχύ, ενώ δεν παύουν ταυτόχρονα να υπόκεινται στις γενικές κατευθυντήριες της Συνταγματικής επιταγής.
(Το ότι φυσικά το δικαίωμα στη διαφωνία με κάποιες δικαστικές αποφάσεις είναι θεμελιωδώς κατοχυρωμένο ή ακόμα και η δικαστική πλάνη είναι επίσημος όρος, για να μην υπεισέλθω σε περιπτώσεις έκνομης συμπεριφοράς της δικαστικής εξουσίας, ενισχύουν την επιφυλακτικότητά μου σε μεμονωμένες κρίσεις δικαστηρίων, αλλά αυτό είναι καθαρά υποκειμενική προσέγγιση).
Επίσης, θα ήταν αρκετά ενδιαφέρον να προσεγγίσουμε την έννοια της τέχνης, ούτως ώστε να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε πιθανά φαινόμενα αμετροέπειας στη βάση της ασύδοτης ελευθερίας υπό τον αόριστο και γενικόλογο τίτλο "Τέχνη". Όπως ορθώς αναφέρεις, η παρουσία άσεμνου περιεχομένου στον Τύπο είχε λάβει για κάποιο χρονικό διάστημα ανεξέλεγκτες διαστάσεις, ευτυχώς έστω και αργοπορημένα η κοιμωμένη Πολιτεία αντέδρασε. Το ότι σε πολλούς τομείς γίνονται λάθη, δε θα πρέπει να οδηγεί ορισμένους "καλλιτέχνες" στο συμπέρασμα ότι αν το δικό τους λάθος αποκαλυφθεί άμεσα (έστω και με σπιουνιά, χωρίς να είμαι εκφραστής αυτής της νοοτροπίας), καταπατείται το δίκιο τους. Είναι σα να λέμε ότι επειδή κανείς δεν κυνήγησε το μεγαλοκαταπατητή-οικοπεδούχο της Πεντέλης, δικαιώνονται όσοι έκαψαν την Πάρνηθα.
Συμπερασματικά και για να μην κουράζω άλλο, θα επιμείνω σε κάτι που έγραψα και στο αρχικό μου κείμενο : καλή και θεμιτή η ελευθερία, αλλά ακόμα καλύτερη η αποφυγή της ασυδοσίας. Η Τέχνη είναι έννοια κατά τις πασπαρτού, ας προσδιορίσουμε το τι είναι Τέχνη και ακολούθως συζητάμε για τον περιορισμό της ή μη.

Φιλικά
Κωστάκης (19/7/2007)
[εισαγωγή σχολίου] [περισσότερα σχόλια...]
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Σπίτι
Σκέψεις
Προηγούμενο Επόμενο
Αναζήτηση 'Αρθρων
Σχολιασμός Άρθρου
Περιοδικό
   Editorials
   Sex
   Αθλητισμός
   Ακαδημαϊκά
   Αποκρυφισμός
   Αυτοκίνητο 2001
   Βία
   Γλώσσα
   Δραστηριότητες
   Εδώ Πολυτεχνείο (;)
   Εθνικά Θέματα
   Εικόνες
   Εκπαίδευση
   ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
   Ενημερωτικά
   Επιστημ. φαντασία
   Έρευνα στο ΕΜΠ
   Ιστορίες
   Καθημερινότητα
   Κοινωνία
   Μ.Μ.Ε.
   Μόδα
   Παιδεία
   Ποιήματα
   Πολιτική
   Προσωπικά
   Σκέψεις
   Σκίτσα
   Τέλος εντύπου
   Τέχνες
   Τεχνολογία-Επιστήμες
   Φοιτ. Εκλογές `96
   Φοιτ. Εκλογές '95
   Χαβαλές
   Χαβαλές '96
   Χριστούγεννα '96
   Ψυχαγωγία
Μέλη
Ακαδημαϊκά
Επικοινωνία
Εκδρομές
Διασκέδαση
Σπίτι
Σκέψεις
Προηγούμενο Επόμενο

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099