ΝΥΓΜΑ #24 - Δεκέμβριος 1996

 

Εκσυγχρονισμένοι Αγώνες...

 

Πολλά και διάφορα συνέβησαν στο Τμήμα Πληροφορικής τον μήνα που μας πέρασε. Αρκετές πορείες, καταλήψεις, γενικές συνελεύσεις. Παρόμοιες κινητοποιήσεις έγιναν και σε άλλα τμήματα Πληροφορικής στην Αθήνα και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Γιατί όμως; Μήπως για τα ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα των αποφοίτων Πληροφορικής (συμβάσεις έργου, μαύρη εργασία, αργίες, 8ωρο) ή για την κατάργηση της επετηρίδας που όλο και πιο πολύ αναφέρουν Υπουργείο και εφημερίδες;

Ούτε αυτά αλλά ούτε και τα άλλα προβλήματα (άσυλο, ΕΣΥΠ, ιδιωτικοποιήσεις) συγκίνησαν τους φοιτητές Πληροφορικής ανά την Ελλάδα. Αυτό που προβλήθηκε σαν το πιο σημαντικό είναι η αδικία που γίνεται εις βάρος των αποφοίτων της, καθώς στα σχολεία Πληροφορική διδάσκουν απόφοιτοι άλλων σχολών (Μαθηματικοί, Φυσικοί, Φιλόλογοι κ.λ.π.) αρκεί να έχουν 16μηνη διδακτική εμπειρία.

Το φαινόμενο αυτό όντως είναι απαράδεκτο και χρειάζεται κινητοποίηση. Η όλη όμως εξέλιξη των γεγονότων μπορεί να μας οδηγήσει σε χρήσιμα συμπεράσματα όσο αφορά το ύφος των κινητοποιήσεων και τη συνείδηση που αποκομίζει ο κάθε φοιτητής.

Καθηγητές και παρατάξεις όπως η ΠΑΣΠ ξαφνικά άρχισαν να ανησυχούν και να “μάχονται” για να μας εξασφαλίσουν την θέση του καθηγητή των 150.000 δραχμών(1). Είναι οι ίδιοι που μας πούλαγαν το παραμύθι ότι είμαστε σε μία απ’ τις καλύτερες σχολές και ότι δεν θα γίνουμε απλοί υπάλληλοι αλλά στελέχη και άλλες τέτοιες μεγαλοστομίες αρκεί να είμαστε υπάκουοι, μελετηροί και προσηλωμένοι στις σπουδές μας. Τι άλλαξε; Μήπως δεν μας πληροφορούν σωστά; Μήπως η θέση του απόφοιτου Πληροφορικής στην αγορά εργασίας δεν είναι και τόσο ευνοϊκή; Άρα τι εξυπηρετεί η προσήλωση και η υπακοή-δουλοπρέπεια; Είναι οι ίδιοι που πέρυσι δεν ήθελαν καταλήψεις ή άλλες κινητοποιήσεις (στα θέματα ξεπουλήματος της δωρεάν παιδείας) για να μην χάσουμε μαθήματα ενώ αργότερα οι μεν για τα δικαιώματα-συμφέροντά τους μας οδήγησαν να χάσουμε εξεταστική και οι δε τώρα κραυγάζουν για κινητοποιήσεις, αν γίνεται χωρίς να μείνουν πίσω τα διάφορα προγράμματα. Στη μορφή των κινητοποιήσεων αρκετό βάρος δόθηκε σε δημοσιότητα από κανάλια, εφημερίδες(2), σε συναντήσεις με τον Υπουργό(3) ή γιατί όχι με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας(4). Πραγματικός εκσυγχρονισμός...

Επικρατεί το ρατσιστικό κλίμα ότι μας παίρνουν τις δουλειές μας “οι άλλοι”, “οι άσχετοι”(5) . Αντί να εναντιωθούμε σε αυτούς που συνεχώς μειώνουν τις θέσεις εργασίας, που οδηγούν ένα μεγάλο μέρος της νεολαίας στο περιθώριο και την ανεργία στο όνομα του ανταγωνισμού, σε υπουργεία, κράτος που μας οδηγούν στο τρελοκομείο της σύγκλισης και της “Ευρώπης του 2000”, προσπαθούμε να “φάμε” ο ένας τον άλλο διασπώντας την δύναμη του κινήματός μας. Το απαράδεκτο φαινόμενο της επετηρίδας Πληροφορικής το δημιούργησε το υπουργείο για να βολέψει 30-40 άτομα και όχι τους Μαθηματικούς, Φιλόλογους κ.λ.π.. Μαζί με αυτούς και εμείς πρέπει να εναντιωθούμε στην αναλογία 1/35 καθηγητές προς μαθητές, στην υπολειτουργία πολλών σχολείων με αναπληρωτές ή με ελλιπές διδακτικό προσωπικό, στην κατάργηση του θεσμού της επετηρίδας, στην εντατικοποίηση των σπουδών μας χωρίς αντίκρισμα και στην αντίληψη του “ο καλύτερος κερδίζει”.

Έχουμε εγκλωβιστεί στην λογική του “άμεσου και εφικτού” και τα παραπάνω φαίνονται ωραία λόγια χωρίς πράξη. Η ιστορία των φοιτητικών αγώνων όμως έχει αποδείξει ότι συνειδητοποιημένες μάζες μπορούν να ανατρέψουν και να εμποδίσουν τα διάφορα μέτρα-νομοσχέδια (π.χ. νόμος 815 το 1979). Αν το κύμα ιδιωτικοποίησης και επιχειρηματικοποίησης των Πανεπιστημίων έχει καθυστερήσει στην Ελλάδα σε σχέση με άλλες “ανεπτυγμένες” χώρες της Ευρώπης είναι γιατί μετά την μεταπολίτευση υπήρχε έντονη πολιτικοποίηση και αμφισβήτηση στην νεολαία. Το άμεσο και εφικτό μπορεί να κατακτηθεί πιο εύκολα και να βελτιώσει τους όρους επιβίωσής μας, όχι όμως και την ζωή μας. Την ίδια στιγμή που κάνουμε ένα βήμα προς τα εμπρός κατακτώντας κάτι μικρό, το να παραμελήσουμε το γενικό μπορεί να μας φέρει αρκετά πιο πίσω. Το χειρότερο είναι ότι νιώθουμε ικανοποιημένοι πως κάτι(;) κερδίσαμε...

1. Δεν υπάρχει διάθεση ειρωνείας.

2. Κλάσιμο!

3. Και ξανά...

4. HELP!!!

5. βλ. Έβερτ: ”για την ανεργία στην Ελλάδα φταίνε οι αλλοδαποί”.

Δημήτρης Μητρόπουλος

3ο έτος Πληροφορικής Αθηνών