ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
Σκέψεις
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

This is a man’s world! 23/10/2001

Οι στίχοι του γνωστού τραγουδιού με τη φωνή του αξεπέραστου James Brown ακούγονται σωστοί, σε έναν κόσμο όπου είχε επικρατήσει η εντύπωση ότι οι άντρες είναι το ισχυρό φύλο, ότι είναι εκείνοι που λύνουν και δένουν, ότι είναι οι ευνοημένοι, αυτοί που ορίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού και που κάνουν το άλλο φύλο να νιώθει μερικές φορές μειονεκτικά, αναθέτοντάς του υποδεέστερους ρόλους ή στερώντας του πρωτοβουλίες. Τα τελευταία χρόνια όμως έχει τύχει όλο και περισσότερες φορές να ακούσουμε από γυναίκες τη φράση: «δεν υπάρχουν πια άντρες». Τι εννοούν με τη φράση αυτή τις περισσότερες φορές μόνο εκείνες το αντιλαμβάνονται. Σίγουρα ο ρόλος των δύο φύλων στη σημερινή κοινωνία έχει αλλάξει, σίγουρα οι γυναίκες έχουν αναλάβει περισσότερες πρωτοβουλίες και απολαμβάνουν περισσότερα δικαιώματα από όσα στο παρελθόν. Από την άλλη μεριά όμως οι άντρες πολλές φορές πελαγοδρομούν, αφού ταλαντεύονται μεταξύ του ρόλου του σκληρού αρσενικού και του τρυφερού, συγκαταβατικού και με κατανόηση συντρόφου.

Γεγονός πάντως είναι ότι οι άντρες έχουμε χάσει τον μπούσουλα τα τελευταία χρόνια. Ασφαλώς δεν είχα βιώσει το ρόλο του άντρα σε περασμένες εποχές, αλλά από όσα έχω ακούσει ή διαβάσει, οι ρόλοι ήταν ξεκάθαροι, σαφώς προκαθορισμένοι, έστω και αν ήταν άδικοι. Σήμερα τα πράγματα είναι συγκεχυμένα. Ποια είναι η σωστή, η αναμενόμενη ή η αποδεκτή συμπεριφορά ενός άντρα, τόσο στην κοινωνία, όσο και στις σχέσεις του με το άλλο φύλο ή μέσα στην οικογένεια; Ποιος πρέπει να είναι από πάνω και ποιος από κάτω; Ποιος μιλάει και ποιος ακούει; Αν υπάρχει κάποιος άντρας που έχει σαφή απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα, ας μου πει κι εμένα για να πάψω να αναρωτιέμαι! Η εντύπωσή μου είναι ότι με την απελευθέρωση των γυναικών, με την αναβάθμιση του ρόλου τους μέσα στην κοινωνία, στις σχέσεις, στην οικογένεια, ο άντρας έχει στριμωχτεί σε μια γωνιά και προσπαθεί να σώσει ό,τι προλαβαίνει. Οι γυναίκες πλέον έχουν γνώμη για όλα, και καλώς έχουν, έχουν απαιτήσεις στις σχέσεις τους, στην προσωπική και στην ερωτική τους ζωή, επίσης καλώς έχουν, επιδιώκουν την ανεξαρτησία τους, ακόμα και την οικονομική (αν και η δανεική πιστωτική του συντρόφου συνεχίζει να είναι το καλύτερο και διαχρονικότερο αφροδισιακό) και παράλληλα εξακολουθούν να διατηρούν κάποιες παραδοσιακές συμπεριφορές. Μερικές φορές οι συμπεριφορές αυτές ανατρέπουν τις ισορροπίες στην οικογένεια, με τελικό αποδέκτη κυρίως τα παιδιά, αλλά αυτά όλα θεωρούν ότι είναι πταίσματα.

Κατά τη γνώμη μου οι άντρες είμαστε πλέον οι χαμένοι του παιχνιδιού, αφού απωλέσαμε τα δικαιώματα που είχαμε, αναμορφώσαμε το ρόλο μας μέσα στις σχέσεις και στην οικογένεια και τελικά βρεθήκαμε με την πλάτη στον τοίχο, με το μονίμως επαναλαμβανόμενο επιχείρημα της φαλλοκρατικής συμπεριφοράς να επισκιάζει κάθε πιθανή αντίδρασή μας ή κάθε προσπάθεια διαπραγμάτευσης των δικαιωμάτων μας και να μας οδηγεί στην αυτολογοκρισία. Χωρίς καμμία πρόθεση αντιπαράθεσης και προσπαθώντας να προσδιορίσω τους λόγους που μας οδήγησαν στην παρούσα κατάσταση θα έλεγα ότι μόνοι μας βγάλαμε τα μάτια μας και βρεθήκαμε «από κάτω». Την παραχώρηση των δικαιωμάτων στις μαχητικές και γεμάτες φιλοδοξίες γυναίκες δεν ήταν δυνατό να την αποφύγουμε και θα ήταν άδικο να συνεχίζει να υφίσταται μια κοινωνία δύο ταχυτήτων, με τους άντρες να είναι εκείνοι που έχουν λόγο για όλα και οι γυναίκες για τίποτα. Όμως πέρα από αυτό εμείς δώσαμε το δικαίωμα στις γυναίκες να είναι εκείνες που αντιμετωπίζονται ευνοϊκότερα από την κοινωνία μας. Ο μύθος ότι οι γυναίκες είναι δυσκολότερο να βρουν δουλειά και να κάνουν καριέρα έχει καταρρεύσει προ πολλού. Επίσης είναι πιο προσιτό σε μια γυναίκα πλέον να κάνει εύκολα λεφτά χωρίς ιδιαίτερο κόπο, σε σχέση με έναν άντρα. Στο σημείο αυτό εμείς οι άντρες είμαστε που την πατήσαμε σαν πρωτάρηδες. Μετατρέψαμε την κοινωνία σε καθαρά ηδονοκεντρική και ηδονοθηρική παίζοντας ένα παιχνίδι που αγνοούμε, δώσαμε το δικαίωμα στις γυναίκες, ως ασφαλώς περισσότερο αισθησιακές και ερωτικές ως παρουσίες να παρεισφρήσουν σε κάθε τομέα κοινωνικής ή επαγγελματικής δραστηριότητας, σε σημείο που να μην υπάρχει διαφήμιση η οποία να μη δείχνει τα γυναικεία κάλλη ασχέτως του περιεχομένου, να μην υπάρχει γραφείο που στην υποδοχή να μη βρίσκεται μια γυναίκα, να μην προβάλλεται ως πρότυπο από τα ως επί το πλείστον γυναικοκρατούμενα περιοδικά η δυναμική γυναίκα που διακρίνεται στον επαγγελματικό τομέα, που χαρακτηρίζεται από ανεξαρτησία κινήσεων και δυνατότητα έκφρασης και ικανοποίησης των αναγκών της. Όλα αυτά βεβαίως εντάσσονται σε ένα γενικότερο κλίμα glamour και ενός life style που δεν ανταποκρίνεται απολύτως στην καθημερινότητα, δεν παύει όμως να αποτελεί ένα πρότυπο υπαρκτό στο πίσω μέρος του μυαλού κάθε «σύγχρονης» γυναίκας. Κι εμείς τι κάνουμε; Βλέπουμε μόνο Champions League και ξεδίνουμε στα γήπεδα 5 επί 5 παίζοντας μπάλα και πλουτίζοντας τους ορθοπεδικούς και τους χειρούργους; Πού προβάλλεται το πρότυπο του σύγχρονου άντρα; Είναι μήπως εκείνοι οι «επιτυχημένοι» που κληρονόμησαν τις περιουσίες και τις επιχειρήσεις των μπαμπάδων τους, εκείνοι που κυκλοφορούν με ακριβά αυτοκίνητα σε νυχτερινά κέντρα του συρμού και συνοδεύονται από μοντέλα και ηθοποιούς αλλά στο τέλος τους λένε «καληνύχτα» ή μήπως εκείνοι που κατάφεραν να βγάλουν χοντρά λεφτά με κομπίνες και προβάλλονται από τα αντίστοιχα αντρικά περιοδικά; Ακόμα και αν καταφέρουμε να παρουσιάσουμε το πρότυπο του επιχειρηματία και του «επιτυχημένου» ή του «αυτοδημιούργητου», παρακάτω τι γίνεται; Δυστυχώς ή ευτυχώς η ζωή δεν τελειώνει στο γραφείο. Έχουμε χάσει το πλεονέκτημα να διαμορφώνουμε εμείς τις συνθήκες σε μια σχέση, ερχόμαστε να ακολουθήσουμε ό,τι επιτάσσει η γυναικοκρατούμενη κοινωνία μας. Βασική μας επιδίωξη τελικά έχει γίνει να ικανοποιούμε τις ανασφάλειες των γυναικών παίζοντας έναν καθαρά παθητικό ρόλο. Έχουμε χάσει το ρόλο του κυνηγού, το ρόλο του αρσενικού, το ρόλο εκείνου που θα ορίσει τι επιτρέπεται και τι απαγορεύεται μέσα σε μια σχέση ή μέσα στην οικογένεια, εκείνου που εγγυάται τη σιγουριά και τη βεβαιότητα σε αυτήν. Τα χάσαμε όλα αυτά και δεν τα αντικαταστήσαμε με τίποτα.

Με τούτα και με κείνα τι καταφέραμε; Να χαζεύουμε στα φανάρια τις καλλίγραμμες νεαρές που ποζάρουν στις αφίσες διαφημίζοντας αυτοκίνητα ή να χαιρόμαστε βλέποντας το όμορφο και γλυκό χαμόγελο της συναδέλφου στο γραφείο, η οποία όμως γνωρίζει πολύ καλά πως να αξιοποιήσει τις ικανότητές της αλλά και τον ερωτισμό της για να μπει στο μάτι του προϊσταμένου και να μας φάει τη θέση. Ίσως βέβαια τα δεδομένα ανατραπούν όταν η πλειονότητα των διευθυντών θα είναι γυναίκες και θα μπορούμε τότε κι εμείς να μετέλθουμε αντίστοιχα μέσα, τότε όμως θα έχει επιτευχθεί η ολοκληρωτική ανατροπή του κοινωνικού μας ρόλου. Αρκεστήκαμε στο να προσπαθούμε να αποδείξουμε στις γυναίκες ότι είμαστε αντάξιοι των προσδοκιών τους και ικανοί να ικανοποιήσουμε τις ανασφάλειές τους. Μόνο που οι προσδοκίες τους αυτές μας περιόρισαν σε ευτελείς δραστηριότητες και συμπεριφορές, υποβάθμισαν το ρόλο μας και τελικά έφτασαν και οι ίδιες να απογοητευτούν από το δημιούργημα τους.

Θέλετε και αποδείξεις; Θα χρησιμοποιήσω ένα πολύ πρόχειρο και χονδροειδές παράδειγμα για να αποδείξω τους ισχυρισμούς μου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορώ να βρω καλύτερα. Έφυγε η Μαίρη από το Big Brother. Ε, δεν πέρασε μια μέρα και την προσέλαβε ο Αντέννα σε πρωινή κατινίστικη εκπομπή, της την πέσανε τα περιοδικά για συνεντεύξεις και φωτογραφίσεις, γέμισε το mailbox μου με σχετικά mail και attachments, θα τη δούμε και του χρόνου σε κανένα σήριαλ να έχει κι αυτή ένα ρολάκι. Με λίγα λόγια το κορίτσι φτιάχτηκε, κι ας μην έχει κανένα ιδιαίτερο προσόν εκτός από το πλούσιο μπούστο και την προκλητική εμφάνιση της. Έφυγε και ο Φίλιππος από το ίδιο show και τον έφαγε το μαύρο σκοτάδι, όπως το μαύρο σκοτάδι θα φάει και όλους τους υπόλοιπους αρσενικούς, εκτός ίσως από εκείνον που θα νικήσει, αν νικήσει άντρας. Ποιος ευθύνεται όμως για αυτήν την κατάσταση; Εμείς οι ίδιοι που αρεσκόμαστε στο να προβάλλουμε την επιθυμία μας και το θαυμασμό μας για τον ερωτισμό του άλλου φύλου ή ακόμα και σε άλλες περιπτώσεις, όπως αυτή που ανέφερα, να υποκύπτουμε στα ζωώδη ένστικτά μας. Μόλις δούμε λίγο μπούτι παραπάνω μας γυρίζει το μάτι. Γιατί μη μου πει κανείς ότι η συγκεκριμένη κοπέλα είναι ωραία. Απλώς ξέρει, όπως πολλές άλλες σαν κι αυτή, να δείχνει όσο στήθος ή μπούτι χρειάζεται για να κερδίζει τις εντυπώσεις.

Γνωρίζω ότι πολλές από τις αναγνώστριες του συγκεκριμένου άρθρου θα κάνουν αμέσως το συνειρμό ότι για να γράφει ένας άντρας τέτοιου είδους απόψεις, ε δεν μπορεί, θα είναι κανένας μισογύνης, στερημένος και τον άλλο χαρακτηρισμό με το στερητικό άλφα στην αρχή της. Δεν έχει ιδιαίτερο νόημα να αποδείξω ότι δεν είμαι ελέφαντας, όμως η συγκεκριμένη συμπεριφορά μάλλον φανερώνει τη γενικότερη νοοτροπία και διάθεση των περισσότερων γυναικών. Όμως από όσα βλέπω γύρω μου διαρκώς επιβεβαιώνομαι για το ότι η κοινωνία μας τείνει να γίνει γυναικοκρατούμενη με τους άντρες να μην ξέρουμε που πατάμε και που βρισκόμαστε. Καλά θα κάνουμε λοιπόν να σοβαρευτούμε λίγο και να δούμε τι θέλουμε και τι δεν μας αρέσει στο ρόλο που μας επιβάλλεται από τις γυναίκες, να αποδεσμευτούμε από τα ταμπού και τις προκαταλήψεις και να ορίσουμε τον καινούριο ρόλο μας που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες προσδοκίες και απαιτήσεις. Καλά θα κάνουμε να καταλάβουμε ότι δεν είναι κακή για τον ανδρισμό μας η εικόνα ενός άντρα να κάνει τις «γυναικείες» δουλειές, αλλά εκείνη ενός άντρα που δεν ξέρει να κάνει και τις «αντρικές».

Τάσος Τάσκαρης
ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Άλλα άρθρα του

Σχολιασμός Άρθρου
( έχουν καταχωρηθεί ήδη 11 σχόλια )

Astron: Θα διαφωνήσω απόλυτα με αυτούς που λένε ότι πλέον βρίσκεται η γυναίκα πάνω από τον άντρα.
Η κοινωνία μας είναι ακόμα ανδροκρατούμενη μέχρι το κόκκαλο. Είναι αλήθεια αυτό που ειπώθηκε ότι για την γυναίκα βασικό κριτήριο είναι η εξωτερική αισθητική ενώ για τον άνδρα υπάρχουν ουσιαστικότερα κριτήρια.

Τάσσο αναφέρεις την Μαίρη του BigBrother λέγοντας ότι βρήκε εύκολα εργασια κλπ κλπ
εγώ θα 'λεγα οτί αυτό είναι η απόδειξη του πόσο χαμηλά βρίσκεται η γυναίκα, που αυτόματα αντιμετωπίστηκε ώς ένα προϊόν για κατανάλωση, με πολλές γυμνές φωτογραφήσεις, και τίποτα ουσιαστικό που να αναδεικνύει είτε την παιδεία είτε το χαρακτήρα του συγκεκριμένου ατόμου.
Αυτά τα αναφέρω παρενθετικά, το βασικό που θέλω να πω είναι ότι δεν πρόκειται να υπάρξει ΠΟΤΕ ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλλα, εάν δεν υπάρξει πραγματική Σεξουαλική Ισότητα. Ο μύθος του άνδρα με τις χιλιάδες ορμές, έναντι της γυναίκας της ευαίσθητης πρέπει επιτέλους να καταρριφθεί.
Πραγματική ισότητα θα υπάρξει μόνο όταν και η γυναίκα αρχίζει να απολαμβάνει τον έρωτα. Μου φαίνεται εξωφρενικό το γεγονός ότι το 30% έχουν προβλήματα οργασμού. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη κατάρα από αυτήν. Επίσης 4 στις 10 νεαρές κοπέλες έχουν τάσεις φυγής από το σπίτι σύμφωνα με έρευνα σε πανεπιστήμια, δηλαδή είναι δυστυχείς. Το αντίστοιχο ποσοστό για τα αγόρια είναι μόλις 1/10.

Είναι γεγονός και το ξέρουμε ότι συνήθως οι γονείς ασκούν πολύ μεγαλύτερες πιέσεις στις κοπέλες απ' ότι στα αγόρια. Την κοπέλα την φορτώνουν με πολύ περισσότερα ΠΡΕΠΕΙ από όταν είναι μικρή με αποτέλεσμα μεγαλώνοντας να έχει απωθημένα και να μαθαίνει να λειτουργεί με τρόπο υπόγειο. Αυτός που λειτουργεί με υπόγειους και κρυφούς τρόπους είναι πάντα σε χειρότερη θέση από το αυτόν που εκφράζεται ελεύθερα και άμεσα.
Ναι οι γυναίκες πολλές φορές φέρονται ανεξήγητα και πονηρά.

"Η γυναίκα μου με κεράτωσε ενώ τα πηγαίναμε τέλεια, είχαμε 5 χρόνια σχέση και την έπιασα με άλλον... Τελικά όλες οι γυναίκες είναι πουτάνες" έτσι σκέφτονται μερικοί
και έχουν δίκιο, η κοπέλα φέρθηκε σαν πουτάνα. Γιατί όμως; Ας με συγχωρήσουν οι θερμοκέφαλοι κι οι ανόητοι που θα πουν ότι αυτό βρίσκεται στη φύση της.
Αλλά η συγκεκριμένη κοπέλα από μικρή άκουγε το παραμύθι και καταπίεζε τα πραγματικά της ένστικτα. Περίμενε μια ζωή την τέλεια στιγμή για να κάνει έρωτα, κι όταν έκανε έπρεπε να έχει πείσει τον εαυτό της ότι είναι ερωτευμένη. Στην ουσία όμως δεν είναι παρά ένα πλάσμα στερημένο και δυστυχισμένο που ντρεπόταν φριχτά όταν της ερχόταν η διάθεση να αυνανιστεί γιατί ένιωθε αφόρητες ενοχές.

Και τώρα ψάχνει απεγνωσμένα τον οργασμό που είναι με τόσο καθαρα και μεγάλα γράμματα χαραγμένος στο ένστικτό της. Όμως είναι αδύνατο να τον βρει γιατί το κακό που έγινε από την κοινωνία είναι πολύ δυσκολα αντιστρεπτό, για να μην το χαρακτηρίσω ανεπανόρθωτο.
Και αυτό γιατί "φυσικά" το σεξ από μόνο του είναι αμαρτία για την γυναίκα - ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ από οτι ειναι για τον άνδρα. Βρισκόμαστε όμως πλέον στον 21ο αιώνα και το σεξ δε θα πρεπε σε καμιά περίπτωση να θεωρείται κατακριτέο εφ'όσον το επιθυμούν και οι δύο που το κάνουν.

Αυτά τα ελάχιστα για αυτό το τεράστιο θέμα.
Απλά θα ήθελα να προσθέσω ότι, ελεύθερος δεν είσαι όταν σου δίνονται δικαιώματα, γιατί αυτός που σου δίνει (απλόχερα) τα δικαιώματα σε κάποιον άλλον ουσιαστικά παραμένει ο εξουσιαστής του.

Ελεύθερος είσαι όταν ΚΑΤΑΚΤΑΣ τα δικαιώματά σου.

Περιμένω (και θα αγωνιστώ) για εκείνη την εποχή, που θα βλέπω τόσα ονόματα ποιητών όσα και ποιητριών, τόσα ονόματα ανδρών συνθετών όσα και γυναικών, τόσα ονόματα ανδρών αγωνιστών όσα και γυναικών.

(και για να μην γίνει παρεξήγηση είμαι φοιτητής)

-Παύλος (7/12/2001)
dkotou: Για να προσθεσω σ' αυτά που έγραψε η dhello:
Η πιο τρανταχτή ένδειξη οτι η κοινωνία μας οχι μονο δεν είναι γυναικοκρατούμενη, αλλα νομιμοποιεί την καταπίεση των γυναικών, είναι τα υψηλά επίπεδα σεξουαλικής κακοποίησης, το κλισέ οτι τάχα οι γυναίκες 'προκαλούν' ενώ οι καημένοι οι άντρες δεν μπορούν να ελέγξουν τα ένστικτά τους με τη λογική. Τι δείχνει το εμπόριο γυναικών από την Ανατολική Ευρώπη; Γιατί όταν μπαίνουμε στο λεωφορείο πρέπει να επαγρυπνούμε μην τυχόν και κάποιος μας παρενοχλήσει; Τι δείχνουν οι διαφημίσεις σε περιοδικά και κανάλια που ταίζουν στις γυναίκες πρότυπα ομορφιάς και παθητικής σεξουαλικότητας στους άνδρες πρότυπα κοινωνικής/οικονομικής δύναμης; Και πόσο δίκαιο είναι το οτι για τους άντρες λειτουργούν σχετικά αξιοκρατικοί κανόνες, ενώ για τις γυναίκες αισθητικοί; Καταλήγουμε σε μια κατάσταση όπου οι γυναίκες που ακούγονται ειναι ακριβώς οι 'συμβιβασμένες', αυτές που δέχονται να πουλήσουν φάτσα παρά περιεχόμενο. Αυτά τα πρότυπα περιορίζουν τόσο τους άντρες όσο και τις γυναίκες, αλλά οι γυναίκες είναι που τελικά παίρνουν τους πιό 'παθητικούς' ρόλους σ'αυτο το παραμύθι...

Γιατί πιστεύω οτι είναι ένα παραμύθι που μαθαίνουμε, ότι έχουμε συγκεκριμένους ρόλους ανάλογα με το φύλο μας, και οτι οι διαφορές στους ρόλους αντιστοιχούν σε γενετικές διαφορές (βλέπε Donna Haraway και Judith Butler). Το παραμύθι πάει ακόμα πιο μακρια, και λέει οτι η μόνη ΄φυσιολογικη΄ σεξουαλική σχέση μεταξύ των ανθρώπων είναι αυτη που σχετίζεται με την αναπαραγωγή, δηλ. η ετεροφυλοφιλική. Τι ρόλους δινει το παραμύθι στους ομοφυλόφιλους; Κανένα. Αυτοί υποτίθεται οτι δεν θα'πρεπε να υπάρχουν. Δέ θα μπώ στη συζήτηση της ομοφυλοφιλίας εδώ... Απλά θέλω να πώ ότι οι γυναίκες βρίσκονται ακόμα σε μειονεκτική θέση στη σημερινή κοινωνία. Όσο για τους αντρες, αυτο που πρέπει να τους προβληματίζει είναι όχι το γιατί (σε μικρό βαθμό) χάνουν το ρόλο του δυνατού, αλλά το πώς θα απελευθερωθούν από επιταγές συμπεριφοράς που τους περιορίζουν (πχ ένας 'σωστός αντρας' πρέπει να είναι ανεξάρτητος, επιτυχημένος σ'αυτό που κάνει, πιό έξυπνος απο μια γυναίκα, ψυχολογικά σταθερός, θαρραλέος, δυνατός, ικανός να πολεμήσει...) (26/11/2001)
dhello: Βιάστηκα από τον τίτλο του άρθρου και κάποιες φράσεις που διάβασα από δω κι από κει, να σκεφτώ ότι δε διακατέχεται από προκαταλήψεις. Σε γενικές γραμμές όμως υπάρχουν κάποια σημεία στα οποία διαφαίνεται ότι ακόμα κι έτσι, έχει γραφτεί από έναν άντρα. Λες ότι οι ρόλοι δεν είναι προκαθορισμένοι, και σαν παράδειγμα αναφέρεις ότι κανείς δεν ξέρει πια ποιος πρέπει να είναι από πάνω και ποιος από κάτω, ή ποιος μιλάει και ποιος ακούει. Οπότε εδώ έχουμε το πρώτο λάθος. Γιατί πρέπει ντε και καλά να είναι κάποιος από πάνω και κάποιος και από κάτω; Γιατί πρέπει ο ένας να μιλάει και ο άλλος να ακούει; Γιατί να μη συζητάμε; Όντως ισότητα δε σημαίνει ομοιότητα. Ωστόσο, η απάντηση σε αυτά που αναφέρεις θεωρώ ότι για αμερόληπτους ανθρώπους είναι αυτονόητα. Κανείς δεν πρέπει να είναι από πάνω και κανείς από κάτω. Θα πορευόμαστε ΜΑΖΙ, άντρες και γυναίκες, και όλοι θα μιλάνε, και όλοι θα ακούνε.

Από την άλλη, ο μύθος ότι οι γυναίκες είναι δυσκολότερο να βρουν δουλειά και να κάνουν καριέρα δεν έχει καταρρεύσει ακόμη, τουλάχιστον όχι σε όλους τους τομείς επαγγελματικής δραστηριότητας. Κι εγώ, όπως κι εσύ, θεωρούσα πριν από μερικούς μήνες ότι ο μύθος αυτός είχε καταρρεύσει, ωστόσο τους τελευταίους μήνες που βρέθηκα προς αναζήτηση εργασίας η γνώμη μου αυτή άλλαξε. Είναι πολύ δύσκολο για μία γυναίκα μηχανικό να τη δεχτούν να δουλέψει σε ένα εργοστάσιο, που σημαίνει ότι ο άντρας μηχανικός έχει ένα ευρύτερο πεδίο αναζήτησης εργασίας, σε τεχνικό-μελετητικό γραφείο ή σε βιομηχανία-εργοτάξιο, για τη γυναίκα σχεδόν αυτόματα λόγω του φύλου της οι επιλογές μειώνονται και περιορίζονται στα τεχνικά και μελετητικά γραφεία.

Ένα τρανταχτό γεγονός που σχεδόν με εξόργισε συνέβη πριν μερικούς μήνες όπου συμφοιτήτριά μου είχε κανονίσει να κάνει την πρακτική της άσκηση σε γνωστή ελληνική βιομηχανία. Την πρώτη μέρα που εμφανίστηκε στην εταιρία και είδαν ότι επρόκειτο για γυναίκα, ο υπεύθυνος της είπε ξεκάθαρα ότι στην εταιρία τους δε δέχονται γυναίκες μηχανικούς, ούτε καν για τον ένα μήνα που θα διαρκούσε η πρακτική άσκηση, με τη δικαιολογία ότι αποσπούν την προσοχή των εργατών. Αυτό κι αν είναι φαλλοκρατικό με τον αυστηρό ορισμό του όρου, ότι δηλαδή σε κάθε δραστηριότητα ενός άντρα επικρατεί η ‘κυριαρχία του φαλλού’, και είναι κάτι που ειπώθηκε από έναν άντρα, τον υπεύθυνο της εταιρίας αυτής, αν και δε θέλω να δώσω την εντύπωση ότι όλοι οι υπεύθυνοι προσωπικού σκέφτονται τόσο ακραία. Ακόμα και αν κάποιες γυναίκες μιλάνε για τη φαλλοκρατική συμπεριφορά των αντρών (αν και θέλω να πιστεύω ότι η πλειοψηφία των γυναικών δεν έχει τέτοιες απόψεις) είναι γιατί οι άντρες με τη συμπεριφορά τους το δείχνουν και το υποστηρίζουν. Γιατί ποτέ κανείς δε σκέφτηκε «Ας μην προσλάβουμε τον τάδε άντρα ως συνεργάτη αυτής της γυναίκας επειδή θα αποσπάσει την προσοχή της από τη δουλεία της»; Όπως οι περισσότεροι (ας μην το γενικεύσουμε...!) άντρες διεγείρονται από την παρουσία μιας γυναίκας, έτσι και οι περισσότερες (επίσης...!) γυναίκες διεγείρονται από την παρουσία ενός άντρα, οπότε καλώς ή κακώς είναι φυσικό και αυτονόητο ότι θα τύχουν στιγμές που σε ώρα εργασίας η προσοχή ενός άντρα ή μίας γυναίκας θα αποσπαστεί την ώρα που απέναντι θα δει ένα άτομο του αντίθετου φύλου.

Γιατί οι άντρες εξοργίζονται που στην σημερινή εποχή υπάρχουν και γυναίκες που μπορεί να πηγαίνουν με έναν άντρα μόνο για το sex; Απλά, παλιότερα το κατεστημένο δεν επέτρεπε σε μία γυναίκα να παίζει το ρόλο του θηρευτή και του εκμεταλλευτή. Λες ότι έχουν αντιστραφεί ρόλοι. Ποιος καθορίζει τους ρόλους; Γιατί, όπως υπάρχει ο άντρας-κυνηγός, να μην υπάρχει και η γυναίκα-κυνηγός; Παλιότερα ίσχυε το «Η γυνή να φοβείται τον άντρα». Γιατί ευθύς εξαρχής πρέπει ο ένας να φοβάται τον άλλο; Γιατί να μην είμαστε μαζί, να έχουμε τις ίδιες υποχρεώσεις και τα ίδια δικαιώματα σε μια σχέση, σε μια κοινωνία, σε ένα περιβάλλον εργασίας; Αν μία γυναίκα, ενώ έχει μία σχέση, πάει με έναν άλλο άντρα αποκαλείται πουτάνα από άντρες και γυναίκες, όμως γιατί όταν ένας άντρας κάνει το ίδιο πράγμα θεωρείται, ίσως μόνο σε σοβαρές συζητήσεις μεταξύ αντρών, ‘μεγάλος’ και ‘τυχερός’;

Αυτό που θέλω να πω είναι ότι σχεδόν σε όλη την έκταση του άρθρου σου αυτού, Τάσο, γενικά και προφανώς άθελά σου αναφέρεις γεγονότα που υποστηρίζουν το γεγονός ότι οι γυναίκες σήμερα αντιμετωπίζονται ως αντικείμενο πόθου των αντρών, και όχι ως ισότιμο με τους άντρες μέλος της κοινωνίας ή, όπως εσύ θεωρείς, ως μέλος της κοινωνίας που έχει το πάνω χέρι. Δεν ξέρω ποιος φταίει γι’ αυτό, ίσως απλά οι γυναίκες είδαν κι απόειδαν ότι ο μόνος τρόπος για να αναβαθμίσουν το ρόλο τους ήταν να προτάξουν τα σεξουαλικά τους θέλγητρα, ωστόσο η σημερινή κατάσταση πιστεύω ότι στην ουσία δεν είναι η βέλτιστη, που κατ’ εμένα σημαίνει καταρχήν να έχουν τις ίδιες δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης. (13/11/2001)
[εισαγωγή σχολίου] [περισσότερα σχόλια...]
 printer friendly version  -  στείλτε τη σελίδα με e-mail ]

Σπίτι
Σκέψεις
Προηγούμενο Επόμενο
Αναζήτηση 'Αρθρων
Σχολιασμός Άρθρου
Περιοδικό
   Editorials
   Sex
   Αθλητισμός
   Ακαδημαϊκά
   Αποκρυφισμός
   Αυτοκίνητο 2001
   Βία
   Γλώσσα
   Δραστηριότητες
   Εδώ Πολυτεχνείο (;)
   Εθνικά Θέματα
   Εικόνες
   Εκπαίδευση
   ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
   Ενημερωτικά
   Επιστημ. φαντασία
   Έρευνα στο ΕΜΠ
   Ιστορίες
   Καθημερινότητα
   Κοινωνία
   Μ.Μ.Ε.
   Μόδα
   Παιδεία
   Ποιήματα
   Πολιτική
   Προσωπικά
   Σκέψεις
   Σκίτσα
   Τέλος εντύπου
   Τέχνες
   Τεχνολογία-Επιστήμες
   Φοιτ. Εκλογές `96
   Φοιτ. Εκλογές '95
   Χαβαλές
   Χαβαλές '96
   Χριστούγεννα '96
   Ψυχαγωγία
Μέλη
Ακαδημαϊκά
Επικοινωνία
Εκδρομές
Διασκέδαση
Σπίτι
Σκέψεις
Προηγούμενο Επόμενο

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099