ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ
ΣΧΟΛΙΑ

Σχόλια για το άρθρο με τίτλο Το Θέμα του Ιράκ της 4/3/2003.
Δράστης: ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ (άλλα άρθρα του)
[εισαγωγή σχολίου] [επιστροφή στο άρθρο]

Σπίτι
Περιοδικό
  Editorials
  Sex
  Αθλητισμός
  Ακαδημαϊκά
  Αποκρυφισμός
  Αυτοκίνητο 2001
  Βία
  Γλώσσα
  Δραστηριότητες
  Εδώ Πολυτεχνείο (;)
  Εθνικά Θέματα
  Εικόνες
  Εκπαίδευση
  ΕΜΠ-ΕΠΙΣΕΥ
  Ενημερωτικά
  Επιστημ. φαντασία
  Έρευνα στο ΕΜΠ
  Ιστορίες
  Καθημερινότητα
  Κοινωνία
  Μ.Μ.Ε.
  Μόδα
  Παιδεία
  Ποιήματα
  Πολιτική
  Προσωπικά
  Σκέψεις
  Σκίτσα
  Τέλος εντύπου
  Τέχνες
  Τεχνολογία-Επιστήμες
  Φοιτ. Εκλογές `96
  Φοιτ. Εκλογές '95
  Χαβαλές
  Χαβαλές '96
  Χριστούγεννα '96
  Ψυχαγωγία


Kostakis: Αγαπητοί φίλοι

Δε θα χρησιμοποιήσω το χώρο αυτό για να κουράσω με βαθυστόχαστη ανάλυση επί των τοποθετήσεών σας (ή και των δικών μου ακόμη). Θα ήταν πολύ ευκολότερη μία τέτοια ανάλυση με τη μορφή αμέσου επικοινωνίας. Απλά θα καλέσω όλους και όλες σας να αφουγκραστούμε το ουρλιαχτό της σειρήνας, το τσίριγμα των βομβών και των πυραύλων κατά την πτώση, τον ήχο των εκρήξεων και τις κραυγές απόγνωσης εκείνων που, ζώντας χρόνια τώρα μέσα στην εξαθλίωση που η ίδια η παγκόσμια κοινότητα - ασκώντας διατεταγμένη υπηρεσία - τους έχει καταδικάσει, αντικρύζουν, στα πρόσωπα των νεκρών ή βαριά τραυματισμένων παιδιών τους, τη ζωή που δεν έζησαν και απλά να αναλογιστούμε όλοι μας : τελικά τι έχει μεγαλύτερη σημασία; να ζήσουμε έναν καλύτερο κόσμο σήμερα ή να αφήσουμε έστω και ένα ψίχουλο από αυτά που βρήκαμε να το χαρούν κι οι επόμενες γενιές; Γιατι το έγκλημα που συντελείται δεν περιορίζεται στο σημερινό άμαχο πληθυσμό : το έγκλημα που συντελείται σήμερα, καταδικάζει τη γη του αύριο και για αυτό θα είμαστε όλοι υπόλογοι για ότι μπορούσαμε να κάνουμε για να το αποτρέψουμε.
Αγαπητοί υπέρμαχοι του "Αμερικάνικου Ονείρου" : σας εύχομαι ΟΛΟΨΥΧΑ να συνεχίσετε αδιατάρακτα το βαθύ και μακάριο ύπνο σας! Δε θα διακόψω το "όνειρο" που εκτυλίσσεται μπροστά σας! Θα αφήσω το δικαίωμα αυτό στα ίδια σας τα παιδιά να σας φτύσουν κατάμουτρα! Όσο για μένα προσωπικά, θα συνεχίσω να υποστηρίζω με πάθος και συνέπεια, αυτό που εσείς απαιτείτε να ξεχάσω : την ΕΛΠΙΔΑ ότι αύριο η συνείδησή μου θα είναι καθαρή, την ΕΛΠΙΔΑ ότι θα μπορώ να κοιτάξω κατάματα όλο τον κόσμο και να πω

"ΝΑΙ, ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ"

Σας φιλώ με το στεγνό στόμα του παιδιού από το Ιράκ
Σας κοιτώ με το τρομαγμένο βλέμμα του αιχμάλωτου Αμερικάνου νέου πιλότου που του υποσχεθήκατε ζωή και του ζητάτε να τη ζήσει αφαιρώντας τη ζωή κάποιων άλλων
Σας εκλιπαρώ με όση δύναμη μου απέμεινε μετά από το "ΣΟΚ και ΔΕΟΣ" που απλόχερα μου χαρίσατε :
ΑΦΗΣΤΕ ΜΕ ΝΑ ΖΩ. ΑΦΗΣΤΕ ΜΑ ΝΕ ΕΛΠΙΖΩ.

kostakis
Κώστας Ιώαννου (27/3/2003)
spiraz: το ανοησιες φυσικα δεν πηγαινει σε εσενα προσωπικα .την συγκεκριμενη αποψη εκρινα ισως λιγο ακομψα ,ουτε ειπα οτι εσυ ο δημητρης κατηγορεις χωρις επειχειρηματα .Απλα καποια πραγμτα ισως πρεεπει να ειναι πιο ξεκαθαρα
φιλικα (26/3/2003)
spiraz: Ναι εξακολουθω να θεωρω λανθασμενη αυτη την γενικευση με τους πολιτισμους και μου κανει εντυπωση πως μιλαει καποιος που γεννηθηκε τυχαια σε εναν τοπο για επιτευγματα που εγιναν στο παρελθον απο αλλους ,και επαιρεται γιαυτα χωρις να εχει κοπιασει καθολου. Οι πολιτισμοι μελετουνται με συναισθηση της βαθιας διαφορετικοτητας τους ,με γνωση και με βαση το σεβασμο στον ανθρωπο.Συγκεκριμενες κριτικες με ιστορικα στοιχεια ειναι δεκτες, οπως και αποψεις πρωσωπικες αλλα τεκμηριωμενες .Οχι χυμα

Οι Αθηναιοι σκοτωσαν το Σωκρατη ενα απο τα μεγαλυτερα πνευματα του πλανητη επειδη ηταν αμφησβιτιας ,και οι Σπαρτιατες εριχναν τα μωρα απο μια χαραδρα.Μπορουμε να γενικευσουμε αλογιστα ?σε καποια πραγματα ειμαστε μπροστα σε αλλα πισω. Αντιστοιχα οι ανθωπο δεν χωριζονται σε καλους και κακους φιλε μου αλλα εστιαζουμε σε διαφορες περιοχες προσωπικοτητας και βιου και κρινουμε.Αλλιως πολυ συντομα θα κυκλοφορουμε με τα ροπαλα και θα γινει χαμος (σκασε βλακα, εισαι κακος σε σκοτωνω, μην μιλας μαυρε γκραουργ ,γκραουργ και αλλα ωραια )
(26/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Δεν θα προσπαθήσω να πείσω κανέναν απο τους συμμετέχοντες στη συζήτηση για τα επιχειρήματά μου. Βασίζονται σε προσωπικές κρίσεις, αλλά επ'ουδενί θεωρώ ότι, οι δικές μου είναι οι σωστές. Θα ήθελα απλά να υπενθυμίσω στο φίλο spiraz ότι, το να θίγουμε την άποψη του άλλου με το "πιστευω πως ειναι ανοησιες αυτα που λεγονται οτι δεν εχουν ιστορια, πολιτισμο κλπ" δε φανερώνουν διάθεση συζήτησης, αλλά αναίρεσης των απόψεων του άλλου. Πρέπει πρώτα να μάθουμε να ακούμε την άποψη του άλλου -και ας μην την αποδεχόμαστε- και ύστερα να επιχειρηματολογούμε -χωρίς και πάλι να τη θίγουμε-. Και η πιο μεγάλη ασυναρτησία να ειπωθεί απο κάποιον, είμαστε υποχρεωμένοι να την ακούσουμε χωρίς να τη θίξουμε. Αυτό λέγεται διάλογος. Σίγουρα ο φίλος μου ο Τάσος δεν μου απάντησε στο τί θα έκανε, αν έβλεπε το άρμα να του βομβαρδίζει το σπίτι! Θεώρησε περισσότερο σκόπιμο να μου κάνει αναλύσεις περι καπιταλιστικού συστήματος πράγμα που δεν με ενδιαφέρει τόσο όσο ο ΠΟΛΕΜΟΣ! Το να κρίνουμε σωστό το καπιταλιστικό σύστημα, φίλε Τάσο, επειδή έχουμε φιλελεύθερη ιδεολογία, δεν μας επιτρέπει να νομιμοποιούμε ένα άδικο πόλεμο ούτε άλλωστε και χιλιάδες άδικες ζωές στο έλεος του πετρελαίου και του δολλαρίου. Ούτε βέβαια μπορούμε να λέμε ότι, η ιατρική ανήλθε τόσο λόγω Αμερικάνων, διότι και οι Έλληνες έβαλαν μεγάλο λιθάρι στην ιατρική και στις υπόλοιπες επιστήμες. Σου λέει μήπως κάτι το όνομα Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής; Ας μην προσπαθούμε συνέχεια να λέμε ότι, οι Αμερικάνοι έκαναν αυτό και το άλλο κτλ. και ότι χωρίς αυτούς θα ήμασταν ένα τίποτα. Έλεος βρε παιδιά! Έλληνες είμαστε και έχουμε και μια αξιοπρέπεια και υπερηφάνεια. Όταν εμείς είχαμε πολιτισμό, οι άλλοι τρώγαν βαλανίδια -εκτος βέβαια απο μερικούς ένδοξους λαούς- όπως λέει και κάποιος παρουσιαστής! Φίλε Μάνο, σου αναφέρω ότι, άν δεν υπάρχει σκέψη, τότε δεν υπάρχει τεχνολογία. Το αντίθετο μπορεί να υπάρξει; Μάλλον όχι. Οπότε μάλλον η σκέψη καθοδηγεί και η τεχνολογία ακολουθεί.

Φιλικά προς όλους τους σεβαστούς συνομιλητές μου. (26/3/2003)
manos: Φίλε Δημήτρη, θέλω να σε διαβεβαιώσω ότι δεν ειρωνευόμουν κανέναν στο προηγούμενό μου σχόλιο. Απλά δεν ήμουν σίγουρος ότι ήταν αποδεκτό να γράψω σχόλιο σε μέγεθος άρθρου, για αυτό απολογήθηκα για την "κατάχρηση" χώρου. Ως τότε δεν είχα καταλάβει ότι ο Τζίμυ κι ο συγγραφέας του άρθρου είστε το ίδιο πρόσωπο.
'Οσο για το Γκρήνσπαν, είσαι πολύ αυστηρός μαζί του. Ο άνθρωπος κρατά στις πλάτες του όλη την Αμερικανική οικονομία για δεκαετίες τώρα. Μαζί στα πάνω, μαζί και στα κάτω. (Για όποιον δε γνωρίζει, ο Γκρήνσπαν ρυθμίζει το ύψος των επιτοκίων ανάλογα με την κατάσταση της οικονομίας, καθορίζοντας in effect το πόσο χρήμα πάει στις τράπεζες και πόσο στα investments.)

Φίλη Μίνα, ευτυχώς εσύ δε θεώρησες κακόβουλη την "επίθεσή" μου και πολύ σωστά. Όμως αναφέρεις <<Αγαπητέ Μάνο, σε ένα πράγμα μόνο σου δίνω συγχαρητήρια, ότι δεν γυρνάς να "δαγκώσεις" το χέρι που σε "ταΐζει".>> Δεν έχεις δίκιο σε αυτό που μάλλον εννοείς. Δεν υπερασπίζομαι τους Αμερικάνους επειδή δουλεύω για αυτούς (ως μεταπτυχιακός φοιτητής). Αντιθέτως, οι απόψεις μου ήταν πάνω-κάτω οι ίδιες τον καιρό που ήμουν στην Ελλάδα, για αυτό και αποφάσισα να μετοικήσω.

Το οποίο κατά κάποιο τρόπο με οδηγεί σε ένα σχόλιο του φίλου Τάσου. Έχεις δίκιο, εν μέρει, όταν λες πως ο λόγος που ταιριάζω πιο πολύ με Εβραίους για παρέα είναι ότι αυτοί έχουν κουλτούρα (όπως την εννοούμε στην Ελλάδα) και ιστορία, ενώ ο μέσος Αμερικάνος δεν τα πάει και πολύ καλά σε αυτούς τους τομείς. Για αυτό ανέφερα κάπου πως ο κάθε λαός έχει τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του. Ο μέσος Αμερικάνος ίσως υστερεί σε "κλασική" κουλτούρα, όμως υπερτερεί σε "τεχνολογική" σκέψη. Ως μέλος της tech/science οικογένειας που είμαι, δε μπορώ να θεωρήσω τον άνθρωπο-φιλόσοφο ανώτερο του ανθρώπου-επιστήμονα/μηχανικού. Τα υπόλοιπα νομίζω τα εξήγησε άριστα ο φίλος spiraz.
(Αλήθεια, έχετε ποτέ σκεφτεί πως οι Αμερικάνοι δεν κάνουν κάτι πολύ διαφορετικό από αυτά που ο Σωκράτης προτείνει στο "Πολιτεία"; Αλλά ας το αφήσουμε αυτό για άλλη στιγμή.)
Και τελικά, ναι, η ιστορία των Αμερικάνων δε συγκρίνεται σε "βάθος" με αυτήν της Ευρώπης ή της Ασίας. Όμως ακριβώς για αυτό το λόγο η νέα αυτή ήπειρος έχει το πλεονέκτημα ότι απαρτίζεται από ανθρώπους που είναι εδώ από προσωπική τους επιλογή. Κι αυτό τους δίνει ενθουσιασμό και ενεργητικότητα για δράση, περισσότερο από ό,τι έχω δει οπουδήποτε αλλού.

Φιλικά,
(26/3/2003)
spiraz: Στον δημητρη :
Το προβλημα ειναι πολυ πολυπλοκο για να το απλουστευσουμε με το στιλ «φταιει ο αμερικανικος λαος»
1)Οι αμερικανοι εχουν προσφερει στην παγκοσμια δημοκρατια.Μην ξεχνας τους χιλιαδες νεκρους τους στο 2 παγκοσμιο πολεμο που δημιουργησαν τα ευρωπαικα κρατη(ασχετα αν βοηθησαν καποιες εταιριες των ΗΠΑ τον Χιτλερ)και την βοηθεια που προσεφεραν στην ανοικοδομηση μετα .Για τους υστεροβουλους λογους τους δεν διαφωνω
2)Τα επαναστατικα κινηματα ξεκινησαν απο εκει .Ο Μαης του 68 ,οι beatniks ,το rock, to
κινημα των χιπιδων, η ισοτητα και αρκετες εξεγερσεις -αφετηριες για καλυτερη ζωη εχουν αμερικανικες ριζες.Αν προσεξεις μαλιστα θα δεις οτι το κινημα της αντιπαγκοσμιοποιησης ξεκινησε στο siatl μια απο τις μητροπολη του καπιταλισμου
3)Εχουν δωσει συγγραφεις πολυ πλουσιους (Ποε, Χεμινγουει ), οπως και μεγαλους σκηνοθετες ,ταινιες ,δημιουργιες γενικα.Πιστευω πως ειναι ανοησιες αυτα που λεγονται οτι δεν εχουν ιστορια, πολιτισμο κλπ Δημιουργηθηκαν με μιξη οπως και αλλοι πολιτισμοι μονο που εχουυν μικροτερη διαρκεια.Μην ξεχνας τους πολεμους εναντιων αγγλογαλλων για την ανεξαρτησια τους που εκαναν και πετυχαν.Αλλωστε οι πολιτισμενοι ευρωπαιοι εδιωξαν (καλυτερα εξαφανισαν ) ινδιανους ,μαγιας ,αζτεκους κλπ και εκμεταλευτηκαν τους μαυρους πηγαινοντας τους σκλαβους απο τη Αφρικη στην Αμερικη.
Ο καπιταλισμος με τις αντιδρασεις του δημιουργει ερωτηματα και προβληματα που δυστυχως ή ευτυχως «οδηγουν» τον κοσμο πια.Το αν κρυβονται και βλεπουμε μονο
Hollywood ειναι αλλο ζητημα
(23/3/2003)
ttask: Φίλε Δημήτρη, οφείλεις να κατανοήσεις τους αμερικανούς, για τον ίδιο λόγο που κι εκείνοι οφείλουν να κατανοήσουν τον τρόπο σκέψης των Ευρωπαίων ή των Αράβων. Η στάση σου, στάση αρνητική και απόλυτη, ίσως να μη διαφέρει πολύ από την στάση των αμερικανών. Κι εκείνοι αρνούνται να κατανοήσουν τρόπους ζωής λαών που δεν τους εκφράζουν, για αυτό και δεν σέβονται τον πολιτισμό τους.
Μπορεί να βρίζουμε όλοι τους αμερικανούς για τον ιμπεριαλισμό τους και για τον καπιταλισμό που έχουν επιβάλλει, κανείς όμως δεν μπορεί να αρνηθεί ότι στηριζόμενη σε αυτό το σύστημα η ανθρωπότητα προχωράει τους τελευταίους αιώνες. Σίγουρα έχει λάθη, σίγουρα είναι άδικο. Είναι όμως εκείνο που τελικά έχει επιβιώσει.
Μπορεί να βρίζουμε τους αμερικανούς για έλλειψη Πολιτισμού και μακρόχρονης ιστορίας, όμως σε εκείνους οφείλουμε πολλές από τις ανέσεις που απολαμβάνουμε στον καθημερινό μας βίο. Στις ανθρωπιστικές επιστήμες, στην ιατρική, στην τεχνολογία οι αμερικάνοι έχουν συμβάλλει τα μέγιστα. Αν όχι αυτοί, τότε πολλοί από εκείνους που σπούδασαν στα πανεπιστήμιά τους, που δούλεψαν στα ερευνητικά ιδρύματά τους ή στις εταιρίες τους.
Θα συμφωνήσω με τον spiraz, ότι ιδανική κοινωνία δεν έχει υπάρξει, ούτε και θα υπάρξει, ότι ο πόλεμος θα σταματήσει είτε όταν οι αμερικανοί επιτύχουν το στόχο τους είτε όταν θεωρήσουν ότι έχουν πληρώσει πολύ μεγάλο τίμημα. Το μόνο όπλο που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε για να βελτιώσουμε την κοινωνία, την πολιτική, το βιοτικό μας επίπεδο είναι η Παιδεία. Μόνο μέσω αυτής θα κατορθώσουμε να δεχόμαστε τη διαφορετικότητα των άλλων, να σεβόμαστε τις απόψεις τους, να έχουμε ορθότερη κρίση, να είμαστε πολίτες ενεργοί και υπεύθυνοι. Δυστυχώς, προς το παρόν, αποτελεί ατομική ευθύνη και δεν υπάρχει μαζικός τρόπος αντιμετώπισης του προβλήματος.
(23/3/2003)
spiraz: Θεωρω την κυρια αιτια του πολεμου την (νεα) πολτικη των ΗΠΑ που ουσιαστικα υποσκαπτει (και πλεον αδρανοποιει τουσ διαφορους διεθνεις οργανισμους) με πολιτικη προσανατολισμένη σε δημερεις συμφωνιες αντι για θεσμους οπως συμβουλιο ασφαλειας ΟΗΕ κλπ .Το καπιταλιστικο τους συστημα δηλαδη «απαιτει» ασυναινετες πολιτικες χωρις να λαμβανει υποψην τις αντιδρασεις των ευρωπαιων( που αποτελουν την γηραια ευρωπη κατα ειρωνικο σχολειο του Μπους) και επιβιωνει μονο μεσα σε καθεστος πληρους ελευθεριας και αποδιαργανωσης .Αυτο δεν προσταζειι και η παγκοσμιοποιηση στο οικονομικο μερος της?Πληρης απορυθμιση του κρατους και ελευθερη οικονομια ακρατου ανταγωνισμου ,και αχαλινωτης τεχνολογικης εξελιξης στο ονομα της.Κοινωνικες πολτικες ,ειρηνη και λοιπα θεωρουνται ανιπαραγωγικα και «θαβονται»Ακομα και η περιβαλλοντικη μεριμνα λαβανεται υποψη στο βαθμο που μια καταστροφη θα επιφερει οικονομικη ζημία και οχι για την αναγκη του ανθρωπου να προστατεψει το περιβαλλον του κια τη ζωη του .Με αλλα λογια παιρνουν μετρα (αν παιρνουν )γιατι το επιβαλλει η τσεπη τους και οχι γιατι πρεπει.Ετσι δε θα θα πρεπει να μας προκαλει απορια η πολιτικη των ΗΠΑ. Ετσι εκαναν και ετσι θα κανουν ή μαλλον ετσι ειναι η φυση τους συστηματος τους .Το γεγονος επισης πως ο καπιταλισμος εναλλασεται συνεχεια και αλλαζει στρατοπεδα υιοθετωντας ειτε τεχνικες του κουμουνισμου ή αλλες ιδεες δειχνει πια πως η κατασταση δεν ανατρεπεται . Τα αδυνατα της υποθεσης τωρα:
Α)Πρεπει να καταλαβουμε ολοι οτι ΙΔΑΝΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ δεν εχει υπαρξει ποτε στην ανθρωποτητα και ουτε προκειται Ακομα και στην αρχαια Αθηνα για να διατηρηθει η ηγεμονια που παρηγαγε αυτον τον θαυμαστο πολιτισμο ελευθεριας ,δικαιοσυνης, κλπ κλπ ειχαμε ιμπεριαλισμο ,διαφθορα, αυτοκτονιες ναρκωτικα ,και ολα τα ωραια των συχρονων κοινωνιων (σε μικροτερο βαθμο βεβαιως) Παντα μια ισχυρη χωρα θα θελησει την δυναμη. .Απλα τα προβληματα της θα μας κανουν να αγωνιζομαστε και να βελτιωνουμε διαφορα πραγματα στους αιωνες
Β)κανενας πολεμος δεν εχει σταματησει μονο με τις πετρες και τις διαμαρτυριες ποτέ. Ακομα και στο Βιετναμ σταματησε μονο οταν εγιναν 60 000 οι νεκροι και μπηκαν στην Σαιγκον οι αντιπαλοι

Γ)Οι πολεμοι θα σταματησουν μονο οταν ο ανθρωπος υποταξει την απληστια ,τους εγωισμους του και την παναρχαια ιδεα οτι υπαρχει ο θανατος που τον οδηγει στο σχεδιασμο της πορειας του (αντιθετα απο τα ζωα)δημιουργοντας συγκρουσεις. Δυστυχως ομως αυτα ειναι που μας διαχωριζουν απο τα αλλα θηλαστικα και δε θα παψουν ποτε


Θα πει καποιος θα αφησουμε την Αμερικη να ρημαξει τον πλανήτη?
Περιμενω λυσεις...

(22/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Παιδιά συγχωρήστε με για ένα φοβερό λάθος που έκανα! Η AVIN δεν είναι βέβαια γαλλικών συμφερόντων, αλλά ελληνικών! Εννοούσα την TOTAL FINA και την ELF! Συγγνώμη άν σας μπέρδεψα! (22/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Φίλε Τάσο, ειλικρινά πώς θα αισθανόσουν, άν ήσουν Παλαιστίνιος και είχες υποφέρει τόσα; Ησουν συνεχώς κοντά στο παράθυρο για να δείς πότε θα έρθει το ισραηλινό άρμα, να ισοπεδώσει το σπίτι σου; Πόσοι γνωρίζουν ότι οι Παλαιστίνιοι είναι οι αρχαίοι Φιλισταίοι, που ήταν απόγονοι Κρυπτομινωϊτών; Μακροέλληνες δηλαδή! Δε με ενδιαφέρει ειλικρινά, να κατανοήσω τον μονοδιάστατο και απάνθρωπο τρόπο ζωής των Αμερικανών, απο τη στιγμή που δεν με εκφράζει. Γιατί δηλαδή πρέπει να κατανοήσω τους Αμερικάνους; Έχουν ιστορική ταυτότητα; Ήθη και έθιμα; Στερούνται πραγματικής δημοκρατίας, διότι επιβιώνουν κάτω απο ένα συντριπτικό και απολυταρχικό καθεστώς των ΜΜΕ και του στάρ σύστεμ, που τους επιβάλλει -με τον χειρότερο τρόπο- πώς να υπερασπίζονται την πατρίδα τους και τους κάτευθύνει στους δρόμους της εικονικής πραγματικότητας, της ευμάρειας και της ηγεμονικής θέσης απέναντι σε ΟΛΟΥΣ τους άλλους. Στο καπιταλιστικό σύστημα δεν υπάρχει πραγματική ελευθερία, αλλα εικονική. Όλα καθορίζονται απο τη φιλελεύθερη βούληση, που κατακρεουργεί ορισμένους και προφυλάσσει άλλους. Πώς μπορούμε να μιλάμε λοιπόν για δημοκρατία, όταν δεν υφίσταται οικονομική ισότητα και προσωπική ελευθερία; Πραγματικά ο άνθρωπος δεν έχει γνωρίσει ακόμα την έννοια της απόλυτης δημοκρατίας. Ακόμα και στον Χρυσό 5ο αιώνα του Περικλή υπήρχαν δούλοι, πράγμα που είναι τελείως αντίθετο με τον ορισμό της απόλυτης δημοκρατίας. Πώς λοιπόν μπορείτε να λέτε ότι υπάρχει δημοκρατία, όταν "οι αποφάσεις δεν είναι ελεύθερες, αλλά δεσμευμένες από τους περιορισμούς των περιστάσεων και των συγκυριών"; Όταν σε απόφαση υφίσταται δέσμευση, τότε εξαιρούμε την έννοια της δημοκρατίας και καταλήγουμε σε μια μάλλον ουτοπιστική θέαση του όρου. Εν ολίγοις καταλήγουμε στο να εκφυλίσουμε τη δημοκρατία, διότι πρακτικά καπιταλιστική δημοκρατία δεν υπάρχει. Ο πόλεμος, προσωπικά πιστεύω ότι, είναι δείγμα ανικανότητας να αντιμετωπιστεί μια κατάσταση ή να εκδιωχθεί κάτι, που μελλοντικά φαντάζει επικίνδυνο για τα συμφέροντα κάποιου. Μόνο οι ηλίθιοι επιδιώκουν πόλεμο, διότι είναι ανίκανοι να λύσουν προβλήματα με διάλογο και επειδή πάντα σκέπτονται την υστεροφημία τους αδιαφορώντας για τις απώλειες. Πράγματι και η οικονομία είναι μέρος ενός ισοπεδωτικού και ανελαστικού τρόπου πολιτικής. Και αυτό αποδεικνύεται όταν οι πλανητάρχες είναι έτοιμοι να ισοπεδώσουν τον Άξονα του κακού, επιβάλλοντας εκ νέου το δικό τους οικονομικό μοντέλο, επειδή πλέον οι τελευταίοι αποφάσισαν να συναλλάσονται τα πετρέλαια τους όχι με το δολλάριο, αλλά με το ευρώ. Γεγονός που θα οδηγήσει τους πλανητάρχες σε οικονομική απόγνωση και απομονωτισμό. Πιστεύω λοιπόν, φίλε Τάσο, ότι πρέπει να αρχίσουμε οι λαοί να μαζεύουμε τα όστρακα και να στέλνουμε σπίτι του, όποιον επιβουλεύεται την ζωή και την ηρεμία μας. Αλλά γνώριζε ότι, στην απόλυτη δημοκρατία δεν θα πλησιάσουμε ποτέ, διότι αυτό θα ήταν κατά των συμφερόντων ορισμένων. Πάντα θα υπάρχει ο Μεγάλος Αδελφός, που θα ελέγχει κάθε κίνηση μας, έτοιμος να επέμβει. Πάντα θα υπάρχει η παραβίαση των προσωπικών δεδομένων και το φακέλωμα, ώστε να συλλαμβάνονται άμεσα οι "ένοχοι". Συνεπώς μέσα στον τωρινό κόσμο είναι σχεδόν απίθανο, να συζητήσουμε για δημοκρατία και ελευθερία.

Καλό Σαββατοκύριακο παιδιά (όσο καλό μπορεί να είναι με τα γεγονότα του Ιράκ).
Φιλικά,
Δημήτρης Ιωάννου (21/3/2003)
ttask: Διάβασα προσεκτικά όλα τα σχόλια και οφείλω να ομολογήσω ότι εκπλήσσομαι από τη σοβαρότητα και την ωριμότητα των απόψεων που διατυπώνονται. Πραγματικά χαίρομαι που ως μέλος του Νύγματος έδωσα τη δυνατότητα σε ανθρώπους άγνωστους μεταξύ τους, κατοίκους διαφορετικών ηπείρων να ανταλλάσσουν απόψεις. Δεσμεύομαι πως ό,τι και αν γράφετε δεν πρόκειται να διαγραφείτε ποτέ από το Νύγμα, γιατί αυτός ακριβώς είναι ο λόγος ύπαρξής του: η ανταλλαγή απόψεων και η δημιουργία μιας σκεπτόμενης ομάδας ανθρώπων.
Μετά από τον μικρό αυτό πρόλογο θα ήθελα να εκφράσω κι εγώ τη γνώμη μου για όσα διάβασα. Πιστεύω ότι ο Μάνος σε πολλά από αυτά που γράφει έχει δίκιο και καλά θα κάναμε αν προσπαθούσαμε να μπούμε στη λογική που διέπει τους αμερικανούς πολίτες, μήπως και τους κατανοήσουμε κάποτε. Θα μου πείτε γιατί να μην επιδιώξουν να μας καταλάβουν αυτοί; Είναι σωστό αυτό που γράφει ότι πολλές φορές στην σκακιέρα της πολιτικής ή της οικονομίας οι αποφάσεις δεν είναι ελεύθερες, αλλά δεσμευμένες από τους περιορισμούς των περιστάσεων και των συγκυριών. Είναι επίσης αλήθεια ότι ο Καπιταλισμός επιβιώνει με την εξάπλωσή του. Η εξάπλωση αυτή όμως σχετίζεται με τις αγορές και τις οικονομίες και όχι με τους λαούς. Δεν κατακτάς μια χώρα για να της πουλήσεις τα αγαθά σου, αντίθετα προσπαθείς να κατακτήσεις την αγορά της προωθώντας τα προϊόντα σου. Ο τρόπος που το διατυπώνεις Μάνο, θυμίζει λίγο τη θεωρία περί ζωτικού χώρου, η οποία όμως χρησιμοποιήθηκε από τον Ναζισμό ως επιχείρημα για την εξόντωση γειτονικών λαών.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι Εβραίοι είναι οι μόνοι με τους οποίους χαίρεσαι να πίνεις τον καφέ σου και να συζητάς μαζί τους. Μάλλον αυτό συμβαίνει γιατί είναι το μόνο κομμάτι της αμερικανικής κοινωνίας που κουβαλάει πίσω του αιώνες πολιτισμού, παραδόσεων και φιλοσοφίας. Αυτό ας σε προβληματίσει λίγο αναφορικά με το επίπεδο του μέσου αμερικάνου που εκλέγει τον Πλανητάρχη.
Από την άλλη θεωρώ ότι η άποψη του Τζίμυ περί «ελληνικής λεβεντιάς» και «εβραϊκής βαρβαρότητας» είναι ίσως υπερβολική. Σίγουρα αν δούμε από κοντά την ελληνική ιστορία δεν θα διακρίνουμε μόνο στιγμές ηρωισμού, αλλά και στιγμές διχόνοιας και, κυρίως, μισαλλοδοξίας.
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία αυτής της υπόθεσης όμως είναι και τα ΜΜΕ, τα οποία δεν επιτελούν τον αναμενόμενο ρόλο. Πόσοι γνωρίζουν τα πραγματικά αίτια του πολέμου; Πόσοι γνωρίζουν τις διαπλοκές πετρελαϊκών εταιριών και πολιτικών; Πόσοι γνωρίζουν για τις πραγματικές επιπτώσεις του πολέμου στο περιβάλλον; Πόσοι γνωρίζουν τι απέγιναν όσοι στρατιώτες επέστρεψαν από τον Κόλπο το 1991; Πόσοι γνωρίζουν την νόσο του Περσικού Κόλπου; Και ακόμα καλύτερα: Πόσοι αμερικανοί πολίτες γνωρίζουν κάτι από τα παραπάνω; Δεν θα ήταν τελείως διαφορετικά τα πράγματα αν οι αμερικάνοι δεν είχαν υποστεί την προπαγάνδα ότι για να ξορκίσουν τον φόβο της τρομοκρατίας πρέπει να σκοτώσουν τον κακό Σαντάμ και τον πιο κακό Μπιν Λάντεν; Δεν σας ενοχλεί ότι η Ευρώπη ανοικοδομήθηκε βασισμένη στις αρχές της Γαλλικής Επανάστασης (ελευθερία, ισότητα, αδελφοσύνη) ενώ οι ΗΠΑ στο “In God We Trust” τυπωμένο πάνω στο δολλάριο;
Αναφερόμαστε διαρκώς στην Δημοκρατία, αγνοούμε όμως ένα βασικό συστατικό της, το οποίο ίσως σκόπιμα ξεχάστηκε. Τη δυνατότητα του εξοστρακισμού, του διωγμού από την εξουσία εκείνων οι οποίοι θεωρούνται επικίνδυνοι για το κράτος, εκείνων που έχουν συγκεντρώσει υπερβολική εξουσία στα χέρια τους. Αν ίσχυε ακόμα, πολλά θα είχαν αποφευχθεί. Ο πόλεμος αποτελεί τρόπο άσκησης πολιτικής. Μέρος της πολιτικής είναι και η οικονομία, επομένως όλα αυτά δεν μπορούν να παραμείνουν ανεξάρτητα. Εκείνο όμως που προκαλεί ανησυχία είναι η αξιοπιστία που έχουν εκείνοι που κρατούν τις τύχες του Κόσμου στα χέρια τους και σήμερα αυτοί είναι οι ΗΠΑ, με όποιο πολιτισμό έχουν ή δεν έχουν.
(21/3/2003)
minaggizete: φόρτσα Δημήτρη!Συμφωνώ απόλυτα μαζί σου, αν και ίσως, δεν θα τα παρουσίαζα τόσο σκληρά στον Μάνο!αλλά φυσικά ο καθένας έχει τον τρόπο του!
Εγώ άλλο θα ήθελα να ρωτήσω τον Μάνο!τι λογική είναι αυτή φίλε Μάνο, που έρχεται ο Αμερικάνος (είτε λέγεται Μπους είτε όπως θέλει) και αποφασίζει ότι αφού το Ιράκ αυτή τη στιγμή έχει όπλα μαζικής καταστροφής και αποτελεί εχθρό της ανθρωπότητας, εξαφανίζει τον κόσμο του και ουσιαστικά προκαλεί γενοκτονία(προσέξτε με, λέω "προκαλεί" διότι μπορεί να μη σκοτώνει μωρά παιδιά, αλλά τα παιδιά που γεννιούνται ήδη αλλα και αυτά που έπονται είναι καταδικασμένα να πεθάνουν σε ένα ποσοστό 70% από λευχαιμία και άλλες μορφές καρκίνου!και όσα επιζήσουν θα εμφανίσουν καρκίνο μετά την εφηβεία τους). Με αυτό το σκεπτικό, γιατί τότε και η Ελλάδα ή καποια άλλη χώρα να μην επιτεθεί στην Αμερική που όχι μόνο έχει και αυτή όπλα μαζικής καταστροφής αλλά τα κατασκευάζει και τα χρησιμοποιεί σε αθώους!
Καταλαβαίνεις ότι ξεκινά έτσι ένας φαύλος κύκλος;όπως λέμε "ο κλέψας του κλέψαντος" θα φτάσουμε να λέμε "ο σκοτώσας του σκοτώσαντος".
Αγαπητέ Μάνο, σε ένα πράγμα μόνο σου δίνω συγχαρητήρια, ότι δεν γυρνάς να "δαγκώσεις" το χέρι που σε "ταΐζει".
Με την έκφραση που λες παραπάνω "one can do whatever he can get away with" συνοψίζεις μια γενικότερη αντίληψη που υπάρχει στη συγκεκριμένη εποχή που ζούμε, δε σημαίνει όμως ότι είναι και σωστή. Κατ' εμέ είναι η πλήρης καταπάτηση των δικαιωμάτων και τον ελευθεριών των ανθρώπων!Ξέρεις τι είναι ελευθερία Μάνο;ελευθερία είναι να μπορείς να κάνεις ότι θες και γουστάρει η ψυχούλα σου....αρκεί να μην ενοχλείς τον συνάνθρωπό σου και το σημαντικότερο, να μην του καταργείς το δικαίωμα της δικής του ελευθερίας και του "ζειν". Ειδάλλως με μία λέξη χαρακτηρίζεσαι φονιάς, είτε φονιάς ιδεών είτε φονιάς ανθρώπων!
Ίσως να θεωρήσεις, Μάνο, ότι ζω σε μια ουτοπία με το να βλέπω τα πράγματα έτσι....ζω όμως στην πραγματικότητα και στο σήμερα και ακριβώς όταν βλέπω ότι τα πάντα καταπατούνται και το μεγαλύτερο αγαθό της ζωής αποτελεί μοναχά ένα νουμεράκι σε δελτίο ειδήσεων, συγχύζομαι και αντιδρώ με ότι δυνάμεις έχω, ώστε να καταφέρω να πλησιάσω το ιδανικό έστω και λίιιιγο κοντύτερα.....Λυπάμαι αλλά δεν μπορώ να δεχτώ ότι "έτσι σκατά είναι ο κόσμος μας, δεχτείτε τον και μη μιλάτε"!!!
(21/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Συμπληρωματικά επι του άρθρου μου αναφέρω ότι κατακρίνω την ειρωνεία του Μάνου και όχι τις απόψεις του. Γιαυτό και αναφέρω έπειτα το "δεν κατακρίνουμε εδώ στην Ελλάδα, απλά διαφωνούμε". Και επιπλέον, φίλε Μάνο, δεν υπάρχει πλέον σύγκρουση ιδεών, αλλά σύγκρουση συμφερόντων. Οπότε με την σύγκρουση συμφερόντων, δεν επέρχεται εξέλιξη, αλλά καταστροφή. (21/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Αγαπητέ φίλε Μάνο, α) Κατακρίνω πρώτα το ειρωνικό σου ύφος όσον αφορά το χώρο, που όπως λές έχεις καταχραστεί, για να θέσεις τις απόψεις σου. Δεν κατακρίνουμε εδώ στην Ελλάδα, απλά διαφωνούμε. Άν ζούσες στην Ελλάδα θα το γνώριζες αυτό. Όταν ζείς όμως στην χώρα της αστυνόμευσης και της καταστρατήγησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, δικαιολογημένα δε ξεχωρίζεις τη διαφορά διαφωνίας-λογοκρισίας, διότι οι παρωπίδες σου έχουν εμποδίσει τη σκέψη και την ελευθερία. β) Κανείς δε λασπολογεί όσον αφορά τους Εβραίους. Εξουσία και επιρροή για τους Εβραίους σημαίνει "εξοντώνουμε τους υπόλοιπους και ζούμε μόνοι μας". Πιστεύες ότι, χρειάζεται να κρίνει η Ιστορία τα εγκλήματα της "συμπαθεστάτης" κυρίας Ολμπραϊτ στη Γιουγκοσλαβία ή την καταστροφολογική της πολιτική στα Βαλκάνια; Ή μήπως πιστεύεις ότι, όλα τα κακά της οικονομίας δεν είναι κατευθυνόμενα (και) απο τον κύριο Γκρίνσπαν; Βεβαιότατα είναι έξυπνος, διότι ενεργεί εις βάρος των χρηματογορών, για να ευνοούνται οι σιωνιστές Εβραίοι και το πανίσχυρο εβραϊκό λόμπι της Αμερικής. Και βέβαια θα μπορούσε να είναι κάτι άλλο! Έλληνας! Διότι είμαστε το ίδιο έξυπνοι με τους Εβραίους, άν όχι εξυπνότεροι. Απλά δεν το σκέφτομαι, διότι δε μπορώ να παρομοιάσω τη βαρβαρότητα ενός Εβραίου με το μεγαλείο και την παλικαριά ενος Έλληνα. Κατακρίνεις τη Μίνα, επειδή υπερασπίζεται την άποψη της, ενώ εσύ μας κάνεις τόσο προκλητική και επαίσχυντη προπαγάνδα υπέρ των Αμερικανών και των Εβραίων, θέλοντας να μας πείσεις για αυτά που λές! Δε μπορώ να είμαι επιεικής, όταν κρίνω τους φονιάδες της ελευθερίας και του πολιτισμού. Των δικαιωμάτων και της ανεξαρτησίας. Τους βιαστές της αυτοκυριαρχίας και της σκέψης. Οι Αμερικάνοι δεν έχουν αίσθηση ελευθερίας, διότι δεν έχουν ιστορική ταυτότητα. Αποτελούν συνοθύλευμα λαών και δε μπορούν καν να μιλούν για έθνος. Ξέρεις, φίλε Μάνο, τί σημαίνει "έθνος"; Σημαίνει ομάδα ατόμων με κοινή πορεία, σκοπούς και αγώνες για την κατάκτηση αγαθών, όπως η ελευθερία, η ανεξαρτησία. Άρα οι αμερικάνοι δε μπορούν να μιλούν για ελευθερία, διότι δε γνωρίζουν την ταυτότητά της. Δύο αιώνες -1776-2003- δεν φτάνουν, για να μάθουν οι Αμερικανοί την έννοια "ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ". Για αυτό το είδος της ελευθερίας τους είναι διαφορετικό απο αυτό, που πραγματικά πρεσβεύει αυτή. Δεν πετυχαίνεις την εξορία σου απο το ΝΥΓΜΑ, απλά χάνεις το χρόνο σου, με το να προπαγανδίζεις σε σκεπτόμενα άτομα, που διαρκώς θα σε κατακρίνουν για τις απόψεις σου. Είναι ντροπή να παρομοιάζεις το "Κάλλιο μιας ώρας..." με τον επεκτατισμό και την καταχραστική πολιτικη των ΗΠΑ. Δεν είναι το ίδιο να πολεμάς για την ελευθερία και τα ιδανικά σου με το να πολεμάς για τα οικονομικά συμφέροντα, αφαιρώντας αθώες ζωές. Σου θυμίζω ότι στην Κούβα και στο Ιράκ, πεθαίνουν χιλιάδες άνθρωποι -κυρίως παιδιά- εξαιτίας του οικονομικού αποκλεισμού και απομονωτισμού των ΗΠΑ. Για να κρίνεις τέτοιες καταστάσεις, σίγουρα πρέπει να γνωρίζεις διεθνές δίκαιο, διότι δε μπορείς να σκορπίζεις χάος και οδύνη και μετά να λές ότι "πόλεμος είναι". Άν θεωρείς δικαίωμα των Αμερικάνων να σκοτώσουν χωρίς προφανή λόγο τους "κακούς Ιρακινούς", τότε έχω και γώ δικαίωμα να σου βομβαρδίσω το σπίτι. Συμφωνείς με αυτές τις βάρβαρες λογικές, διότι ζείς στην χώρα τους χάους και της αδικίας. Της αστυνόμευσης και της παραπληροφόρησης. Της πλαστής ελευθερίας και του εύκολου, αλλά ψεύτικου και ύπουλου, νεοπλουτισμού. Δεν είσαι ελεύθερος, όταν έχεις πολλά λεφτά, αλλά όταν είσαι ικανός να εκφέρεις την άποψη σου ελεύθερα, χωρίς να βρεθείς την επόμενη μέρα στη φυλακή. Θα σε συμβούλευα να μάθεις ορισμένες έννοιες όπως πρέπει και όχι όπως σου τις μεταλαμπαδεύουν οι κατευθυνόμενες μάζες. Θα σου χρησιμεύσει.


Φιλικά,
Δημήτρης Ιωάννου (21/3/2003)
manos: Καταρχάς ελπίζω ο συγγραφέας του παραπάνω άρθρου να 8εωρεί τη συζήτηση που στή8ηκε ενδιαφέρουσα και να μην έχει 8υμώσει που έχω "καταχραστεί" το χώρο κάτω από το κείμενο του.

Φίλε Τζίμυ, έχεις δίκιο σ' ότι αφορά τη συμπά8ειά μου προς τους Εβραίους. Από τότε που ήρ8α στις ΗΠΑ (3 χρόνια τώρα), είναι ο μοναδικός λαός που με έχει εντυπωσιάσει θετικά, με βάση πάντα τον κόσμο που έχει τύχει να γνωρίσω. Γνώμη μου είναι πως πρόκειται για πολύ ευφυή λαό, με βαθειά κατανόηση του ρόλου της παιδείας στο ατομικό/εθνικό επίπεδο. Φυσικά δε συμφωνώ πάντα με όλους τους, αλλά θέλω να προσέξεις το εξής: Δεδομένου ότι κρατάνε τόσες πολλές θέσεις εξουσίας και επιρροής, είναι λογικό που βρισκόμαστε πολύ συχνά στη θέση "να διαφωνούμε με έναν Εβραίο". Όμως για μένα μετράει πιο πολύ το γεγονός ότι είναι άν8ρωποι με δυνατή σκέψη, και πάντα χαίρομαι να πίνω τον καφέ μου μαζί τους. Και τελικά, όταν κατηγορούμε κάποιον, όποιος κι αν είναι αυτός, ας έχουμε επιχειρήματα και όχι απλά να λασπολογούμε (αυτό δεν πάει σε εσένα, αλλά σε άλλο σχόλιο που έχει εμφανιστεί εδώ στο Νύγμα). 'Οσο για αυτούς που αναφέρεις, θα τους κρίνει η ιστορία (όσους δεν έχει κρίνει ήδη). Προσωπικά πάντως πιστεύω πως ο Γκρήνσπαν είναι από τους πιο έξυπνους και ικανούς αν8ρώπους σε αυτόν τον πλανήτη και δε νομίζω ότι θα μπορούσε να είναι οτιδήποτε άλλο εκτός από Εβραίος.

Φίλη Μίνα, νομίζω πως η Δημοκρατία σε πρακτικό επίπεδο δε θα μπορούσε να είναι κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που βλέπουμε, αν και αυτό είναι πολύ μεγάλη συζήτηση. Απλά θα αναφέρω ότι θέλοντας να παντρέψουμε την Ελευθερία και τη Δημοκρατία σε έναν κόσμο τόσο ανομοιογενή, τελικά είναι φυσικό πως μόνο ένα πολύ μικρό κομμάτι του παγκόσμιου γίγνεσθαι θα συμφωνεί με την προσωπική μας αντίληψη των πραγμάτων. Πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει;
Πολύ μεγάλη εντύπωση μου έκανε η πρώτη σου παράγραφος. Δέχεσαι πως υπάρχουν άνθρωποι με διαφορετικό τρόπο σκέψης (εγώ δε θα μιλήσω για σχιζοφρενείς), αλλά το θεωρείς βέβαιο πως δίκιο (πάνω στο συγκεκριμένο) έχεις εσύ. Εγώ δε μπορώ να σκεφτώ έτσι. Και μη με παρεξηγήσεις, δεν εννοώ πως δεν πρέπει να αγωνιζόμαστε για αυτά που πιστεύουμε, "επειδή μπορεί να μην έχουμε δίκιο". Θεωρώ όμως πως, με βάση τα παραπάνω- και με αυτά που έγραψα στον Κώστα στο προηγούμενο σχόλιό μου, οφείλω να είμαι επιεικής όταν κρίνω άλλους ανθρώπους/λαούς.

Τέλος, θα διαφωνήσω με το ότι οι Αμερικάνοι δεν έχουν δυνατή αίσθηση της δημοκρατίας. Απλά εμμέσως βρίσκουν τρόπους έτσι, ώστε η άποψη των μορφωμένων/των ειδημόνων/αυτών που πραγματικά ενδιαφέρονται να μετράει περισσότερο από την άποψη των αγράμματων και των "άσχετων". Ενώ για το ότι πηδούν και το γείτονα, θα επαναλάβω αυτό που είπα και στο προηγούμενο σχόλιό μου: καμιά φορά δε γίνεται αλλιώς (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δε γίνονται και λάθη). Όπως εσύ πολεμάς για την ελευθερία και την ευημερία σύμφωνα με τα δικά σου πιστεύω, έτσι κι ο Αμερικάνος πολεμά για την ελευ8ερία και την ευημερία σύμφωνα με τα δικά του. Δε μπορώ να συμφωνήσω απαραίτητα ότι τα δικά σου κριτήρια είναι προτιμότερα από του Αμερικάνου, αλλά αυτό βέβαια είναι καθαρά υποκειμενικό.

Φίλε Κώστα, θα τα πάρω τα σχόλιά σου με τη σειρά.
1)
Οι επίσημες δικαιολογίες των Αμερικάνων για τον πόλεμο πι8ανόν να μην έχουν να κάνουν και πολύ με το θέμα μας, ίσως είναι απλά θέμα πολιτικής "των τύπων". Ακόμα όμως κι αν το πάρουμε στα σοβαρά, δε μπορώ να βρω κάτι το μεμπτό στη λογική του "επιτί8εμαι για να μη μου επιτεθούν", ειδικά αν κάποιος καταλήξει επιστημονικά στο συμπέρασμα ότι η καλύτερη ευκαιρία για την εξόντωση του εχθρού είναι η άμεση επίθεση. (Μήπως μόλις υπέγραψα την "εξορία" μου απ' το Νύγμα;)
2)
Όπως ανέφερα και προηγουμένως, η επιβίωση του Καπιταλισμού στηρίζεται στη διαρκή του εξάπλωση. 'Οπως ο γελαδάρης αναγκάζεται να σφάξει τα γελάδια του για να φάει, έτσι ο Καπιταλιστής αναγκάζεται να εξαπλωθεί για να επιβιώσει το σύστημα που θεωρεί "ιδανικό". Σημειώνω πως πάνω στο ότι ο Καπιταλισμός είναι αναγκασμένος να εξαπλώνεται συμφωνούν δεξιοί/αριστεροί/αναρχικοί οικονομολόγοι, οπότε από και πέρα τα υπόλοιπα είναι θέμα αισθητικής/ηθικής του καθενός. "Ανανεώνεσαι ή πεθαίνεις", είπε ο (αντιπα8ητικός κατά τα άλλα) Μουσολίνι.
Και μου λες, "κι εγώ τι φταίω"? Δε φταίει κανείς σε τίποτα, μέσα από τη σύγκρουση των ιδεών έρχεται η εξέλιξη των πραγμάτων, αυτό είναι το παιχνίδι, το είπαν κι άλλοι πριν από εμένα. Ούτε ο Αμερικάνος φταίει.
3)
Την αισθητική καλά την περιέγραψες, όσο για την ηθική πιστεύω ότι είναι μια έννοια πολύ παρεξηγημένη, και ίσως αχρείαστη πέρα από το δογματισμό της θρησκείας. Για αυτό προτιμώ τη λέξη "αισθητική", που αμέσως δηλώνει τον υποκειμενισμό του όλου θέματος.
Τα ανθρώπινα δικαιώματα εμπίπτουν κι αυτά δάση της αισθητικής και δεν έχω ακόμα καταφέρει να πείσω τον εαυτό μου πως υπάρχει ένα κατώτερο επίπεδο συνθηκών, κάτω από το οποίο είναι ανεπίτρεπτο να υπάρχουν άνθρωποι.
Σαν επίκτητα δικαιώματα υπάρχουν τα δημόσια νοσοκομεία και η δημόσια παιδεία, και με επίκτητο δικαίωμα οι Αμερικάνοι άρχισαν χθες την επίθεση στο Ιράκ.
4)
Σεβαστά αυτά που λες, αλλά δε θα συμφωνήσω. Ο καθένας ιεραρχεί τις προτεραιότητές του διαφορετικά. Και επειδή ο καθένας από εμάς είναι διαφορετικός, δε μου βγάζει νόημα "να μην κάνω στον άλλο αυτό που δε θα ήθελα να μου κάνει". Πρακτικά one can do whatever he can get away with, και δεν έχω γνωρίσει κάποιον που δεν έχει δράσει ποτέ έτσι. Αυτό μου φαίνεται να είναι πιο κοντά στη φύση του ανθρώπου (όπως θα έλεγε κι ο Νίτσε ή ο Καμύ).
Όσο για τα ιδανικά του "Κάλλιο μιας ώρας...", ειλικρινά δε μου φαίνονται πολύ διαφορετικά. Απλά αντικατέστησε το "ευημερία λόγω ελευθερίας", με το "λόγω του κατάλληλου οικονομικού συστήματος". Για πολλούς, αν και ίσως όχι στην Ελλάδα, αυτές οι δύο έννοιες είναι πολύ κοντά.
5)
α) Αν και δεν είμαι γνώστης του διεθνούς δικαίου (αν και δεν έχει σημασία αφού εδώ μιλάμε σύμφωνα με τη δική μας λογική), δε μου φαίνεται λογικό να είναι υποχρεωμένοι οι Αμερικάνοι να ανοικοδομήσουν το Ιράκ μετά το βομβαρδισμό. Πόλεμος είναι!
β)
Αν αναφέρεσαι σε εμένα, απλά θα αναφέρω ότι είναι διαφορετικό πράγμα να αγαπάει κάποιος το αφεντικό του, και διαφορετικό να το αφήνει να κοιμάται με τη γυναίκα του. Σε παρακαλώ να μη ζητήσεις άλλες εξηγήσεις πάνω σε αυτό, γιατί μερικά πράγματα δε γίνεται να λέγονται επίσημα. 'Ο,τι κατάλαβες από το παραπάνω...
5)
Δεν έχω κάτι να σχολιάσω πάνω σε αυτό, ο κάθε λαός έχει τα δικά του προτερήματα και μειονεκτήματα.

Αυτά και λυπάμαι αν σας κούρασα. Ελπίζω να μην έχω κάνει πολλά ωρθωγραφοικά λάθθι, καθώς αυτή ήταν η πρώτη φορά που έγραψα σοβαρό κείμενο σε πραγματικά ελληνικά εδώ και πολύ καιρό. Ευχαριστώ για το χρόνο σας,
Μ.
(21/3/2003)
ΤΖΙΜΥ: Αγαπητέ φίλε Μάνο, διακρίνω ιδιαίτερη συμπάθεια στους Εβραίους. Έναν λαό που κατα τη γνώμη μου ευθύνεται για όλα τα κακά που συμβαίνουν στον πλανήτη ΓΗ. Άν θα χεις προσέξει σε όλα τα εκάστοτε σημαντικά πόστα της κοσμοκράτειρας Αμερικής -παλαιότερα και τώρα), ξεχωρίζουν Εβραίοι ή εβραικής καταγωγής άνθρωποι (Μαντλίν Ολμπράϊτ, Γ. Κοέν, Άλαν Γκρίνσπαν κτλ.). Ακόμα και ο Κίσινγκερ που αιματοκύλησε όλο τον κόσμο με την βάρβαρη και θρασύδειλη εξωτερική πολιτική του. Γενικότερα εκτός Αμερικής αναφέρω τον Αριέλ Σαρόν! Τον μεγαλύτερο εγκληματία πολέμου στην σύγχρονη Ιστορία, εφάμιλλο του Χίτλερ! Κατα τα άλλα μας φταίει ο Μιλόσεβιτς και ο Σαντάμ! Τα πιστεύεις αυτά που λές; (20/3/2003)
minaggizete: Φίλε Μάνο
επειδή και εγώ επιτίθεμαι στους Αμερικανούς, μάλλον οφείλω μια κάπως αναλυτικότερη άποψη!Εκ πρώτης, θα συμφωνήσω με αυτό που λες ότι από την πλευρά τους οι Αμερικάνοι κάνουν κάτι και σύμφωνα με τα πιστεύω τους, θεωρούν ότι είναι το σωστό!Και ο σχιζοφρενής που ακούει τη φωνή του Θεού, ο οποίος του λέει να σκοτώσει το γείτονα και τα παιδιά του γιατί είναι κακοί άνθρωποι, πάλι και αυτός μέσα στο μυαλό του θεωρεί ότι σωστά πράττει!
Μάλλον έχουμε παρεξηγήσει τα όρια της ελευθερίας και της Δημοκρατίας εδώ!έννοιες οι οποίες (και συγγνώμη αν θα φανώ απόλυτη σε αυτό, για άλλη μια φορά) δεν υπάρχουν στα μυαλά του μέσου Αμερικάνου πολίτη και κατ' επέκταση του Προέδρου τους!
Μόνος σου αναφέρεις ότι οι προτεραιότητες των Αμερικάνων είναι "Ελεύθερη οικονομία/σκληρή δουλειά/επεκτατική πολιτική"....από μόνες τους αυτές οι έννοιες στην πραγμάτωσή τους, καταστρατηγούν όχι μόνο το "ευ ζειν" αλλά και το "ζειν".Δηλαδή εμένα αυτές οι προτεραιότητες σε ελεύθερη μετάφραση (από ελληνικά σε ελληνικά) μου κάνουν κάτι σε "σας πηδού...με/πηδ....στε μόνοι σας/πηδ...άμε και τους γείτονες"....(με συγχωρείτε όλοι όσοι διαβάζετε αυτές τις γραμμές, για τη γλώσσα που χρησιμοποιώ)!
Αγπητέ Μάνο, δεν μπορώ να μην τρελλαίνομαι όταν σήμερα 19/3/2003 διαβάζω σε ενημερωτικό του διαδικτύου ότι ο Κος Μπους δηλώνει πως "ακόμη και αν φύγει ο Σαντάμ εντός των προσεχών ωρών από τη Βαγδάτη, εμείς θα επιτεθούμε" και παρόλα αυτά να αράξω στην καρέκλα μου και να πω "εεε τι να κάνουμε, ο Κος Μπους δρα σύμφωνα με τα πιστέυω του και τη γενικότερη αντίληψη της χώρας του, οπότε μην του πούμε τίποτε και εκτεθεί ο καημένος στα μάτια των εκλεκτόρων του". Με συγχωρείς αλλά τέτοιο πείσμα ούτε όταν είμαστε 10 χρονών δεν το είχαμε!
Σταματώ εδώ και περιμένω με χαρά, τον σχολιασμό!(εγώ υπόσχομαι να μη βάλω τα βύσματα να σε διαγράψουν...χιχιχι)
Κωστάκη, για σένα τί να πω παραπάνω...συμφωνώ απόλυτα και εμμένω στο "Ο ΠΑΛΙΟΣ ΕΙΝΑΙ ΑΛΛΙΩς" συμπληρώνοντας "ΑΣΧΕΤΑ, ΑΝ Ο ΝΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΩΡΑΙΟΣ..."

Μίνα Βακάλη (19/3/2003)
Kostakis: Αγαπητέ φίλε Μάνο,

Πρώτα απ' όλα θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για την κρίση σου απέναντί μου και να ανταποδώσω προς το πρόσωπό σου με τη συμπλήρωση στα όσα λες, της άποψης ότι, η ελεύθερη και πολιτισμένη αντιπαράθεση υπήρξε πάντοτε προτιμότερη από την υποχρεωτική και πρωτόγονης φύσεως αποδοχή.
Όσον αφορά στις τοποθετήσεις σου, θα ήθελα να θέσω τα εξής ζητήματα :
1) Αν εγώ έχω λόγο να πιστεύω ότι εσύ δε θα έπρεπε να κατέχεις το δικαίωμα να εκφράζεσαι αντιθετικά απέναντι στις απόψεις μου, θα όφειλα να κατευθύνω ορισμένους "φίλους", μέσα στο Νύγμα για παράδειγμα, ούτως ώστε να διαγραφεί το προφίλ σου; Γιατί σε μένα το επιχείρημα "επιτίθεμαι για να μη μου επιτεθούν" που χρησιμοποιεί η CIA-οκίνητη κυβέρνηση των Η.Π.Α., στο μικρόκοσμο του Νύγματος σε κάτι τέτοιο μου αντιστοιχεί.
2) Το τρίπτυχο που αναφέρεις (προσωπικά εγώ έχω πολλούς περισσότερους παράγοντες να εισάγω, αλλά θα γίνει πολύπτυχο και δε συνεχίζω...) ενδέχεται πράγματι να είναι το όραμα ζωής του μέσου (ή υψηλού) Αμερικανού. Μπορείς να μου εξηγήσεις γιατί πρέπει να γίνει και το δικό μου; κι αν έχει κάθε λόγο να προσπαθεί να με "προσηλυτίσει", δεν μπορεί να το κάνει με άλλον τρόπο; άλλωστε, οι μόνες απόψεις που ακούγονται, είναι των ζωντανών, όχι των νεκρών.
3) Κατά τα δικά μου πρότυπα (κι αν κάνω λάθος, είμαι δεκτικός σε διαφορετική τοποθέτηση), αισθητική είναι η υποκειμενική άποψη του καθενός για το ωραίο ή το μη. Ηθική είναι οι άγραφοι κανόνες "δικαίου" που βασίζονται σε κάποιες προγενέστερες κοσμοθεωρίες (όχι απαραίτητα "αλάθητες"). Η τοποθέτηση απέναντι σε έναν πόλεμο, και δη βάσει των συγκεκριμένων προϋποθέσεων, είναι μάλλον αντίληψη περί ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ίσως ακόμα και ανησυχία για τις ατομικές ελευθερίες και την "αξία" της προσωπικής οντότητας του καθενός μας.
4) Η έννοια του ευ ζην είναι, όπως σχεδόν κάθε έννοια, εντελώς υποκειμενική. Μολαταύτα, ακόμα και υπό αυτό το πρίσμα, περιλαμβάνει κάποια πλαίσια και κάποιους κανόνες που καμία υποκειμενική κρίση δε δικαιούται και δε δύναται να παραβεί. Το βασικότερο εξ' αυτών είχε αναλύσει κάποιος προγενέστερος μας με τη φράση "μην κάνεις ποτέ στον άλλο αυτό που δε θες να κάνουν σε εσένα", που σημαίνει ότι καλό είναι το bien vivre, αλλά ακόμα καλύτερα το laisser vivre.
Όσο για το επιχείρημά σου σχετικά με τους αγωνιστές της Παλιγγενεσίας "Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή, παρά 40 χρόνια σκλαβιά και φυλακή", θα πρέπει να αναγνωρίσεις ότι πολεμούσαν για άλλα ιδανικά από εκείνα (που για μένα δεν είναι ιδανικά) που διακυβεύονται σήμερα. Πιστεύω ότι ήταν ατυχής η σύγκριση.
5) Τέλος, θα ήθελα να μου ορίσεις τη δική σου αντίληψη σχετικά με ορισμένες έννοιες :
α) Ανοικοδόμηση (θα είναι σαν αυτή στο Αφγανιστάν, στη Γιουγκοσλαβία ή στη Σομαλία; δε βλέπω ιδιαίτερες διαφορές... χώρια που δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί πρέπει να θεμελιώνω πάνω σε ανθρώπινα πτώματα - τα δομικά υλικά δεν κάνουν πια τη δουλειά τους;)
β) Προληπτικός πόλεμος (αλήθεια, μήπως ανήκουμε κι εμείς σα χώρα σε έναν από τους επόμενους προληπτικούς πολέμους, που θα ανοίξει η υπερδύναμη μέσω του γειτονικού μας καλού της τέκνου; κι αν ναι, τι ακριβώς θα κάνουν όλοι όσοι μάχονται υπέρ της θεωρίας αυτής; θα πολεμήσουν εναντίον του "ιδανικού" τους;
γ) Γηραιά Ευρώπη (εδώ θα συμφωνήσω με τους Αμερικάνους και θα συμπληρώσω ότι μία πανάρχαιη θεωρία του μοναδικού θεσμού που γνωρίζουν πέραν από τον Ατλαντικό, του στρατιωτικού κατεστημένου, σαν επίπεδο άσκησης πολιτικής δράσης, λέει ότι "ο παλιός είναι αλλιώς". Ας αφήσουν λοιπόν τον "ΠΑΛΙΟ" της υπόθεσης (γιατί υπάρχουν προς Ανατολάς και παλιότεροι, απλά δε συμμετείχαν στο Αμερικάνικο ευφυολόγημα) που έχει πολύ υψηλότερο εθνικό φρόνιμα, πολιτισμικό και πολιτιστικό υπόβαθρο και, κατά τη γνώμη μου, ανώτερο πνευματικό επίπεδο, να εκφράζει τη δική του τοποθέτηση και θεώρηση για τα τεκταινόμενα στον πλανήτη. Άλλωστε, είναι τόσο γηραιά η Ευρώπη...πάντα κάτι θα έχει να διδάξει με την εμπειρία της στα "μωρά" νεογνά των 2 σκάρτων αιώνων της αντίπερα όχθης.
Αυτά προς το παρόν όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα. Είμαι στη διάθεση οποιουδήποτε για οιαδήποτε διευκρίνιση. Θα χαρώ πολύ να διαφωνήσουμε... έχω βύσμα και θα σας διαγράψω από το Νύγμα...χαχαχαχαχαχα

Φιλικά
Kostakis
Κώστας Ιωάννου (αν δεν το θυμάστε...χεχε)
(19/3/2003)
manos: File Kwsta,

Thn paromoiwsh moy me to skaki mallon mono egw thn katalaba. Ayto poy ennooysa einai to ekshs: Oi HPA exoyn toys logoys toys na pistevoyn oti aytos o polemos prepei na ginei. Ta aitia sigoyra den einai poly diaforetika apo ayta poy periegrapses. Einai omws katadikastea? Kanontas thn aplh ypo8esh oti aytos o polemos symferei th nootropia poy oi Amerikanoi presbevoyn, ayto poy menei einai na krinoyme aythn th nootropia. Oi Amerikanoi loipon meses-akres presbevoyn "thn Coca-Cola" (eley8erh oikonomia-kata to dynaton), "to Michael Jordan" (epibrabeysh ths sklhrhs doyleias-to talento epetai), kai to "Greenspan" (epektatikh politikh- ayto einai aparaithto gia na epibiwsoyn ola ta ypoloipa, to paradexetai kai o Tsomsky, -opote edw kollhse h paromoiwsh me to skaki, opws kai to quote apo ton Kaizer). Eley8erh Oikonomia/ Sklhrh Doyleia/ Epektatikh Politikh.

Opote edw hr8e h stigmh na apodeixtei oti mallon eixes dikio sthn prwth soy paragrafo. Einai alh8eia pws oi Ellhnes, kai isws to megalytero kommati twn Evrwpaiwn, exei alles proteraiothtes. Ayto omws den apodeiknyei thn or8othta ths apopshs toys/soy, oyte fysika kai to anti8eto. Einai synepws ka8ara 8ema ais8htikhs, merikoi to lene h8ikh, kai problepshs twn synepeiwn to an eimaste yper h' oxi aytoy toy polemoy.

Kserw oti to teliko epixeirhma einai oti tipota de metraei perissotero apo thn an8rwpinh zwh. Omws kapoioi maxontai gia to zein, enw alloi gia to eu zein (to opoio- anti8etws me to zein- einai ypokeimenikh ennoia). Na moy epitrepseis na mhn parw kseka8arh 8esh panw sto poia apo tis dyo nootropies einai "anwterh", ka8ws eimai anapofasistos, an kai isws teinw pros th deyterh. Allwste ayto den ekanan ki oi progonoi mas toy "Kallio mias wras..."?

Isws den eimai toso analytikos oso 8a eprepe, alla an h8ela na apodeiksw ma8hmatika ola ta epixeirhmata moy (patwntas panta sth bash toy ypokeimenismoy) 8a xreiazomoyn toylaxisto 10 selides A4. Ekana o,ti mporoysa. Pantos xairomai poy eixa/ 8a exw thn eykaireia na diabasw ayta poy les, ka8ws to grapsimo soy den einai toy stil "exw toso dikio poy de xreiazetai na epixeirhmatologhsw" (quoting Zourari), to opoio einai xarakthristiko pollwn sxoliwn edw poy epiti8entai se Amerikanoys/Ebraioys.
(18/3/2003)
Kostakis: Αγαπητέ φίλε Μάνο,

θα σου απαντήσω απλά και όπως το αισθάνομαι, γιατί φοβάμαι ότι η απάντησή σου βασίζεται σε μία μη αποδεκτή από μένα (και δισεκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως) ιδεολογική προσέγγιση.
Το ότι ο Κάιζερ είπε αυτό που είπε, προέρχεται από τη δική του αντίληψη για την έννοια της εξουσίας. Θα σου υπενθυμίσω όμως ότι καμία ανθρωπιστική προσέγγιση δεν υπερασπίστηκε την οποιαδήποτε μορφή εξουσίας ανθρώπου σε άνθρωπο, πόσο μάλλον όταν η εξουσία αυτή επεκτείνεται στα όρια της ατομικής ελευθερίας : στο δικαίωμα του ζειν.
Το τι μπορείς να απολαύσεις και για το τι μπορείς να αγωνιστείς, καλύτερα να το ψάχνει κανείς σε αναζητήσεις περισσότερο ιδεαλιστικές και φιλάνθρωπες, περισσότερο ειρηνικές και "αγαπητικές", παρά στις "απολαύσεις" που απλόχερα σου προσφέρει (θες δε θες) το σημερινό παζάρι αγαθών, υπηρεσιών και ιδεών (αν θες περαιτέρω ανάλυση επ' αυτού είμαι στη διάθεσή σου).
Όσο για τον αγώνα που εννοείς, θα το εκτιμούσα κάποιο παράδειγμα με αντιστοιχίες στο βασικό θέμα....
Αν κάποιος δεν είναι ικανός να σταθεί σε μία θέση, είναι καλύτερα να μην τη δικεκδικεί ποτέ. Ο Αμερικανικός λαός (η μειοψηφία δηλαδή) που ψήφισε τον κο. Μπους (για τον κο. Μπλερ απαξιώ...) και του έδωσε το δικαίωμα να είναι ο ανώτατος άρχων της μοναδικής υπερδύναμης, να είσαι σίγουρος ότι πονάει περισσότερο όταν τα παιδιά του επιστρέφουν σημαδεμένα ή, ακόμα χειρότερα, νεκρά (μέσα στο φέρετρο με την Αμερικάνικη σημαία, για μία ιδέα που ποτέ δεν υπήρξε!!!), παρά όταν η τιμή της μετοχής της Exxon-Mobil χάσει 50% στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης ή το Δολάριο διολισθήσει σε σχέση με το Ευρώ. Συνεπώς, όποιος δεν μπορεί να σταθεί στο ύψος της Ιστορίας, αυτή η ίδια θα τον αποπέμψει από τους κόλπους Της!!
Όσο για το σκάκι, δεν έχω φύγει ποτέ από μία παρτίδα με τα χέρια ματωμένα. Προς τι λοιπόν η παρομοίωση; Η θυσία πιονιού ή "θέσης" στο υπέροχο αυτό παιχνίδι στρατηγικής, δυστυχώς επ' ουδενί δεν έχει να κάνει με τη δυστυχία και το κλάμα του παιδιού του Ιράκ ή της Αμερικανίδας μάνας ή συντρόφου. Σε πολύ "μεγάλες" παρτίδες, όπως αυτή με την οποία εσύ έκανες την αντιστοίχηση, μπορεί απλά να σημάνει την πιθανότητα απώλειας μερικών βαθμών ΕΛΟ.

Είμαι στη διάθεση οποιουδήποτε για περαιτέρω εξηγήσεις

kostakis
Για την αντιγραφή
Κώστας Ιωάννου (17/3/2003) (17/3/2003)


Για να εισάγετε 'επώνυμο' σχόλιο σε υπάρχον άρθρο, θα πρέπει να είστε ήδη μέλος. Εάν όχι, επισκεφθείτε τη σελίδα εγγραφής.

Αν θέλετε να μοιραστείτε μαζί μας οποιοδήποτε σχόλιο υπάρχει πάντα η γνωστή διεύθυνση...
Περιοδικό
Σπίτι

ΝΥΓΜΑ ανλίμιτεντ σαμ ράιτς ρισέρβντ 1994-2099